Berlingske Business

Mærsk Drilling borer stor positiv overraskelse op

BM
Her Claus V. Hemmingsen, Maersk Drilling CEO. Foto:

A.P. Møller-Mærsks borerigdivision, Maersk Drilling, overraskede særdeles positivt med fremgang i driftsindtjeningen i første kvartal. Ikke ene eneste af de otte analytikere, som Ritzau Estimates havde spurgt inden regnskabet, havde regnet med fremgang på den post.

Maersk Drilling tjente 407 mio. dollar på driften før af- og nedskrivninger (EBITDA) i årets første tre måneder, og klarede sig dermed klart bedre end analytikernes prognose om 294 mio. dollar ifølge tal indsamlet af Ritzau Estimates. I første kvartal sidste år blev EBITDA-resultatet 343 mio. dollar.

Maersk Drilling har over de senere år været ramt af en opbremsning i olieselskabernes investeringslyst sideløbende med faldet i olieprisen. Det betyder, at flere af selskabets rigge og skibe i perioder står uden arbejde.

Billede

Men alligevel formår divisionen altså fortsat at tjene en pæn portion penge til det samlede konglomerat.

I første kvartal af 2016 var omsætningen i borerigdivisionen på 654 mio. dollar mod en forventning om 581 mio. dollar, mens bundlinjen (NOPAT) viste et overskud på 222 mio. dollar mod de ventede 133 mio. dollar.

Det tilsvarende kvartal i 2015 bød på en omsætning på 630 mio. dollar i Maersk Drilling og et bundlinjeoverskud på henholdsvis 343 og 168 mio. dollar.

NSA

For hele 2016 gentager Maersk Drilling en prognose om et "væsentligt lavere" underliggende resultat set i forhold til de 732 mio. dollar, der blev tjent i 2015.

Analytikerne havde inden regnskabet for første kvartal forudset et bundlinjeresultat på 306 mio. dollar i hele 2016 for Maersk Drilling. Der er dog meget store udsving i estimaterne.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen