Berlingske Business

Mærsk-direktør: »Endelig kan vi komme med gode nyheder«

pix_Thomasen topchef for maesk oil.
Jakob Thomasen topchef for maesk oil. Foto:

I en tid med faldende oliepriser, hvor Mærsk-koncernen har været nødt til at lukke ned for nogle gamle oliefelter, er direktør for Maersk Oil, Jakob Thomasen begejstret for at skyde et nyt britisk gas-eventyr igang.

Maersk Oil har sat sig tungt på det største gasfund i den britiske del af Nordsøen i 25 år.

Mandag blev det offentliggjort, at de britiske myndigheder har givet Mærsk-koncernens olie - og gasselskab, Maersk Oil grønt lys til at gå i gang med at udvinde gas fra det såkaldte Culzean-projekt. Det forventes at ville kunne dække fem procent af gasforbruget i Storbritannien, når produktionen går i gang i 2019.

Penge

Maersk Oil kommer til at sidde på halvdelen af projektet. Og det er er en god investering på trods af den seneste tids voldsomme fald i prisen på olie og andre energiformer, mener direktør for Maersk Oil, Jakob Thomasen.

»Det giver jo mening, fordi vi kan lave nogle økonomisk fornuftige projekter, selv ved de lave oliepriser. Og det er rigtigt tilfredsstillende - nu hvor der mest er dårlige nyheder i vores branche - at kunne komme med nogle gode nyheder,« siger han til TV2 Finans.

Ifølge direktøren er det en kombination af flere forskellige faktorer, der har givet ham tro på, at det britiske projekt kan blive en god forretning og leve op til Mærskkoncernens generelle målsætning om en forrentning på 10 procent af sine investeringer.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

»Det er både størrelsen, beliggenheden og så det også det, at man her i Storbritannien har givet nogle skattevilkår, som gør det attraktivt at investere,« siger Jakob Thomasen.

Se hele indslaget med Mærsk-direktøren herunder.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen