Berlingske Business

Leverer historisk stort underskud: DONG-topchef i heftigt lønhop

DONG
Trods massive tab på bundlinjen i DONG hvert år siden sin tiltrædelse er topchef Henrik Poulsens løn vokset med samlet 60 pct., siden han startede i energiselskabet i 2012. Foto:

Trods massive tab på bundlinjen i DONG hvert år siden sin tiltrædelse er topchef Henrik Poulsens løn vokset med samlet 60 pct., siden han startede i energiselskabet i 2012. Han er nu tilbage i nærheden af det lønniveau, han sagde farvel til, da han forlod TDC.

Efter en lønstigning på hele 25 pct. indkasserede DONG Energys topchef Henrik Poulsen sidste år 13,7 mio. kr. i samlet løn, bonus og aktiebaseret aflønning. Indregner man værdien af aktieprogrammet, der godt nok ikke er kommet til udbetaling endnu, er Henrik Poulsen tilbage på en løncheck, der har samme størrelse, som dengang han sagde farvel til telekæmpen TDC. Tager man bonusser med fra Poulsens TDC-tid var lønnen dengang dog højere.

DHP

Da Henrik Poulsen i 2012 skiftede job og satte sig for bordenden i DONG gik han 5 mio. kr. ned i løn fra godt 13 mio. kr. til 8,3 mio. kr. Men siden da er Poulsen kravlet opad på lønstigen.

I 2012 var hans samlede lønpakke ca. 8,3 mio. kr., i 2013 steg den til 10,7, mens han i 2014 kun tog et minimalt lønhop opad til lige knap 11 mio. kr. årligt i samlet løn, pension og bonus. I 2015 steg Henrik Poulsens løn så med 25 pct. til 13,7 mio. kr.

DONGHPLCL

Det svarer til, at Henrik Poulsens samlede løn i løbet af hans godt tre år i virksomheden er steget med 60 pct.

Til sammenligning har DONG i samme periode tabt 22,4 mia. kr. på bundlinjen. Det er sket efter massive nedskrivninger, og ser man på driftsindtjeningen (EBITDA) har DONG fået 58,5 mia. kr. i kassen.

DONG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen