Berlingske Business

Lave elpriser stækker vindmøllerne

Vestas
Foto:

Investorerne søger væk fra vindmøller i takt med, at elpriserne i Norden er faldet til et meget lavt niveau.

Det er svært at tiltrække kapital til investering i vindmøller i Norden. Og det skyldes, at meget lave elpriser rammer udsigten til overskud på nye vindprojekter, skriver Bloomberg News.

Investeringstørken på vindområdet har bredt sig over hele Norden. I Sverige er ingen vindprojekter blevet finansieret i årets andet kvartal. Det kan ses i forhold til, at der blev investeret i 50 megawatt vindkraft i samme periode i fjor.

I Danmark er der udsigt til en nedtoning af klimaambitionerne på vindområdet, og i Finland har regeringen varslet en beskæring af støtten vil vindenergi. Endelig har det offentlige energiselskab i Norge, Statkraft, i juni afblæst investeringen i nogle af de største vindprojekter i Norden med henvisning til forringede udsigter til, at de bliver rentable.

Baggrunden for det hele er, at elpriserne er faldet i Norden til det laveste niveau i de seneste 12 år - især fordi nedbør har forøget produktionen fra vandturbiner.

»Den lave købspris for el er bekymrende. Vi ser nu færre investeringer i ny produktion - især i vindindustrien - og vi mener, at det hænger sammen med de lave elpriser,« siger Thomas Wrangdahl, chef for udlån i Nordic Investment Bank, til Bloomberg News.

Samlet set er investeringerne i vindindustrien i Norden faldet med 76 procent til 1,2 milliarder dollar over de seneste tre år, skriver Bloomberg på baggrund i data fra New Energy Finance.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen