Berlingske Business

Kritiske Aktionærer sender vagthund efter DONG

Aaen
Foreningen Kritiske Aktionærer køber aktie i DONG for at kunne stille kritiske spørgsmål til ledelsen. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2015) Foto:

Foreningen Kritiske Aktionærer køber aktie i DONG for at kunne stille kritiske spørgsmål til ledelsen.

Foreningen Kritiske Aktionærer vil være blandt de første, der køber en aktie i DONG Energy i forbindelse med børsnoteringen.

Det siger foreningens formand, Frank Aaen, i en pressemeddelelse. Der er for alvor brug for en kritisk stemme i DONG, lyder det.

»Hvordan kunne det gå til, at man i 2014 solgte aktier til så lav en pris, at Goldman Sachs efter to år uden væsentlig indsats ser ud til at have fået en profit på 10 milliarder kroner, en forrentning på 125 procent,« siger Frank Aaen i meddelelsen.

DONG

»Det er selv i de kredse ekstremt godt - og hvordan kan man lave en aftale, der betyder at direktøren står til at score 16-17 millioner kroner på børsnoteringen, en gevinst der tilmed er blevet større, jo lavere prisen blev sat, da Goldman Sachs købte aktier.«

Frank Aaen har som formand for Kritiske Aktionærer stillet sig op på utallige generalforsamlinger i blandt andet A.P. Møller - Mærsk, Carlsberg og Danske Bank for at stille kritiske spørgsmål til selskabernes ledelse.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen