Berlingske Business

Kina har nu over 100 gigawatt vindmøller

Energi
I første halvår nåede Kinas samlede kapacitet af vindmøller, der er tilsluttet elnettet, over 100.000 megawatt (MW), eller 100 gigawatt (GW). Foto:

I første halvår nåede Kinas samlede kapacitet af vindmøller, der er tilsluttet elnettet, over 100.000 megawatt (MW), eller 100 gigawatt (GW).

De første seks måneder af 2015 bød på 9,16 GW ny kapacitet, der blev sluttet til elnettet. Dermed er der i alt vindmøller med en samlet kapacitet på 105,5 GW, der leverer strøm til kineserne.

Det viser en opgørelse fra den kinesiske energistyrelse.

Ud over det officielle tal er der dog et relativt stort skyggetal, formentlig i omegnen af 20 GW, som ikke er tilsluttet.

Samtidig er der stort spild i systemet. 15,2 pct. af tiden måtte vindmøllerne stå stille eller midlertidigt afkobles i første halvår for ikke at overbelaste elnettet. Det er 6,8 pct.point højere end i samme halvår af 2014, rapporterer styrelsen.

Kina er med afstand verdens største vindmøllemarked, og der blev installeret omkring 23 GW i 2014. USA er historisk set næststørst med omkring 68 GW installeret og tilsluttet, mens tredjepladsen tilhører Kina med i omegnen af 40 GW. Danmark har knap 5 GW kapacitet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen