Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Kilder: Maersk Oil er favorit til at genvinde gylden Qatar-kontrakt

28BUSmaersk-oil-205025.jpg
Ifølge et medie i Qatar fører Maersk Oil i kampen om en gigantisk oliekontrakt i Qatar. Det danske selskab har haft kontrakten siden 1992, men den udløber i 2017, og der er flere rivaler. Arkivfoto: Scanpix

Et lokalt medie i Qatar har kilder, som siger, at A.P. Møller - Mærsk fører kampen om at vinde enorm oliekontrakt i guldstaten Qatar.

A.P. Møller - Mærsk er favorit til at genvinde den lukrative olieaftale i gulfstaten Qatar, skriver det lokale medie International Oil Daily. Sker det, vil det danske selskab kunne skrive under på det, som kan være den største kontrakt, en dansk virksomhed nogensinde har indgået.

I en artikel, der er baseret på anonyme kilder, fremgår det, at Maersk Oil er den mest sandsynlige vinder af kontrakten.

»Maersk Oil er favorit til at vinde en ny olielicens til Qatars største oliefelt, Al-Shaheen,« skriver International Oil Daily, der angiver, at oplysningerne kommer fra anonyme kilder i Doha, som er hovedstaden i Qatar.

Olielicensen om Al-Shaheen er den klart største i Maersk Oils portefølje. I fjerde kvartal 2015 var det danske selskabs andel af produktionen fra feltet 146.000 tønder dagligt, mens andelen af alle felterne i den danske del af Nordsøen var 58.000 tønder om dagen.

Men den nuværende licens udløber i midten af 2017, efter at det danske selskab fik aftalen tilbage i 1992. Længe var det ventet, at det var en formalitet at få forlænget koncessionen, men sidste år sendte det statsejede olieselskab Qatar Petroleum, som Mærsk har arbejdet sammen med på feltet, over­raskende licensen i udbud. Flere store olieselskab som Shell og ExxonMobile er angiveligt interesserede i at overtage feltet fra Maersk Oil.

Billede

Al-Shaheen ligger 80 kilometer ud for Qatars kyst, og er landets største oliefelt. Maersk Oil begyndte at producere olien fra feltet i 1994, og det viste sig at være et meget lukrativt felt, for der var langt mere olie i Al-Shaheen, end nogen forestillede sig tilbage i begyndelsen af 1990erne.

A.P. Møller - Mærsk har sagt meget lidt om forhandlingernes forløb og ønsker ikke at udtale sig om sagen i øjeblikket. Tidligere har selskabet sagt, at en afgørelse om den fremtidige koncession sandsynligvis vil komme i andet halvår af 2016.

Også Qatar Petroleum har været lukket om aftalen. Men i begyndelsen af april kom der lidt nyt fra Qatar Petroleum.

Ifølge det lokale medie The Peninsula, sagde Qatar Petroleums øverste chef, Saad Sherida Al-Kaabi, i en af sine meget sjældne udtalelser, at de ansatte på Al-Shaheen-feltet vil kunne forsætte med at arbejde på det helt centrale felt.

»Qatar Petroleum vil hjælpe dem, som har stået for at udvikle Qatar, og som centrale på Al-Shaheen vil I naturligvis have en plads i feltets fremtid,« sagde Saad Sherida Al-Kaabi ifølge The Peninsula.

11BUSCulzean-192037.jpg

Præcist om udtalelsen kunne opfattes, som om Maersk Oil stod til at genvinde kontrakten, var dog uklart.

A.P. Møller - Mærsk og myndighederne i Qatar har angiveligt i flere år forhandlet om kontrakten.

Både Nils Smedegaard, topchef i A.P. Møller - Mærsk, og Ane Uggla, datter af Mærsk Mc-Kinney Møller, har været i landet og blandt andet besøgt Qatars emir. Det er sandsynligvis sket, fordi aftalen kan vise sig at have en værdi på flere hundrede milliarder kroner.

Qatar er det største olieområde i Maersk Oil. Herefter følger den britiske og den danske del af Nordsøen.

Selskabet har i mange år også haft en stor produktion i Algeriet og mindre operationer i Kasakhstan og i den amerikanske del af Den Mexicanske Golf.

Qatar

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen