Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Kæmpe Maersk-felt havde været dødfødt i Danmark

11BUSCulzean-192037.jpg
Det britiske gasfelt Culzean skal efter planen producere i mindst 13 år. Havde feltet ligget i Danmark, var det ikke blevet til noget. Illustrationen viser, hvordan platformen kommer til at se ud, når den er færdigbygget.

Forholdene for olieselskaber i Danmark er så meget dårligere end i Storbritannien, at Maersk Oil ikke havde udviklet sit 30 mia. kr. Culzean-felt, hvis det havde ligget i Danmark.

Det er de små marginaler, der afgør, hvor stor olierigdom Nordsøstaterne har. Havde den danske nordsøgrænse for eksempel ligget nogle ganske få kilometer længere mod nord, havde en betragtelig del af de norske olie­kroner tilflydt statskassen i København i stedet for Oslo.

Men geografi er ikke den eneste variabel i det store oliespil; rammevilkår spiller også en stor rolle. Det gælder også for Maersk Oil og selskabets Culzean-felt, som der investeres knap 30 mia. kr. i, og som efter forventningen begynder at producere olie i 2019. Havde det britiske felt rent hypotetisk ligget i Danmark med dertilhørende rammevilkår, havde Maersk Oil vendt ryggen til milliardprojektet, fortæller topchef i Maersk Oil, Jakob Thomasen, til Berlingske.

»Hvis man forestiller sig, at Culzean­-fundet var gjort på dansk sokkel med de danske rammevilkår, så havde vi ikke udbygget det. Det havde ikke været økonomisk muligt for os,« siger Jakob Thomasen. »Det er alment kendt, at der er mere favorable vilkår i Storbritannien, og at de er blevet bedre. Den tax break, som de gennemførte sidste år i Storbritiannien, var afgørende for, at vi kunne videreføre projektet.«

Mærsk

Culzean-feltet (udtales som navnet Jolene, men med K) er det største gasfelt, der er opdaget i den britiske del af Nordsøen i ti år og vil kunne producere nok gas til at dække fem procent af gasforbruget i hjemlandet. Det er med andre ord en kæmpe, også efter danske standarter. Culzean rummer, hvad der svarer til 250-300 millioner tønder olie – til sammenligning var det forventet, at DONGs problemfelt Hejre, der blev kaldt en ny æra i Nordsøen, ville indeholde fossile brændsler svarende til 170 millioner tønder olie.

Dialog om Tyra

Usikkerheden om Hejre er dog til at føle på, efter at DONG har opsagt kontrakten med de to leverandører af olieplatformen, og som et ekstra søm i den danske olie­-gas-kiste meddelte Maersk Oil tidligere på ugen, at man lukker det enorme gasfelt Tyra fra oktober 2018, hvis ikke der findes en økonomisk rentabel løsning for det nedslidte felt. Maersk Oil er i dialog med myndighederne om, hvad der kan gøres, og spørger man Jakob Thomasen, behøver det ikke være en decideret skattelettelse til olieselskaberne.

»Jeg tror, at inspirationen i Danmark skal være, at der kan findes en eller anden form for intensivering. Det behøver ikke være en skattelettelse, men kan også være en omlægning af, hvordan vi fradrager investeringer. Der kan man kigge på Storbritannien, men man behøver ikke følge dem. Forholdene er anderledes i Danmark, og jeg ville sagtens kunne forstå, hvis regeringen foretrækker at lave noget, der er skræddersyet til danske forhold,« siger Maersk-topchefen.

Qatar

Løsning lurer

Flere partier i rød blok har dog set med nogen skepsis på at skulle ændre forholdene for olieselskaber i Nordsøen, men tidligere på ugen fortalte skatteordfører for Venstre, Louise Schack Elholm, at regeringen er i ­dialog med olie- og gasselskaberne, men at det endnu var for tidligt at sige, hvad en eventuel løsning vil indeholde.

Energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt, har tidligere udtalt, at regeringen er optaget af at sikre så gode rammevilkår for branchen, at brændslen også kommer op af undergrunden, og flertallet for sådan en plan kan meget vel være til ­stede i Folketingssalen.

Mærsk tæt på at slukke dansk gaseventyr - 1

Som Berlingske i november kunne fortælle, så er samtlige partier i blå blok klar til at se på rammevilkårene for olie- og gas­sektoren efter det store olieprisfald.

»Det er ikke noget, vi skal gøre for at tilgodese olieselskaberne – vi skal gøre det for at tilgodese Danmark og de mange olieansatte. På den måde kan det godt give mening at opdatere rammevilkårene,« sagde Hans Kristian Skibby, der er erhvervsordfører i Dansk Folkeparti, ved den lejlighed.

12BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen