Berlingske Business

»Jeg har stor tillid til medarbejderne og deres motivation«

Jakob Thomasen topchef for maesk oil.
Jakob Thomasen, topchef for Maersk oil. Foto:

Medarbejderne i Maersk Oil tager processen frem mod en ny strategi i A.P. Møller - Mærsk roligt, mener oliechef Jakob Thomasen. Han siger, at han fornemmer, at de fortsat er meget motiverede trods den usikre tid.

Maersk Oil kan komme til at spille en central rolle i den store strategiplan, som A.P. Møller - Mærsk er på vej med i slutningen af september. Men usikkerheden om, hvad der skal ske med Maersk Oil, påvirker ikke de ansattes motivation, vurderer Jakob Thomasen, administrerende direktør for det danske olieselskab.

»Jeg har stor tillid til vores medarbejdere og deres motivation. Jeg tror, medarbejderne er rigtig godt motiveret af det resultat, som vi har leveret i andet kvartal, og kan se, at vi er super konkurrencedygtige og kan levere en fornuftig profit under svære vilkår,« siger Thomasen.

Han mener, at Maersk Oil ikke er i en situation, hvor nogle medarbejdere overvejer job andre steder.

»Nej, jeg har ikke problemer med at holde på medarbejderne,« siger Jakob Thomasen.

Maersk Oil har været tvunget til afskedigelser i takt med olieprisens dramatiske fald siden sommeren 2014. Men ifølge Thomasen er der ingen planer om flere større runder, hvor antallet af ansatte bliver skåret ned, selv om han ikke vil udelukke færre medarbejdere i fremtiden.

Optimeringer – ikke fyringer

»Helt generelt kigger vi efter optimeringer alle de steder, som vi kan. Vi har ingen store programmer i støbeskeen, men vi er nødt til at kigge på yderligere optimeringer, eftersom olieprisen bliver ved at være lav.«

Den nye topchef i A.P. Møller - Mærsk, Søren Skou, arbejder i øjeblikket på den store plan, der kan blive en af de største forandringsprocesser nogensinde i en dansk virksomhed. Han sagde for nylig til Berlingske, at det vil være en fuldt færdig ny strategi, som offentligheden bliver informeret om sidst i september.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen