Berlingske Business

Hver fjerde Nordsø-platform kan blive skrottet

Nordsøen
ARKIVFOTO. Foto:

Næsten 150 olieplatforme kan blive kasseret i Storbritanniens del af Nordsøen inden for de næste ti år, hvilket svarer til 25 pct. af det samlede antal platforme.

Sådan lyder meldingen fra konsulenthuset Douglas Westwood i en analyse ifølge den britiske avis The Guardian.

Nordsøen er blevet ramt hårdt af det store fald i oliepriserne, som siden 2014 har været med til at skære 65.000 job i den britiske olie- og gassektor.

Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Boreplatforme. Billeder fra

- Dette skyldes et stigende antal forældede platforme i Storbritannien, som i gennemsnit er over 20 år gamle og urentable ved de nuværende råvarepriser. Det er samtidig et resultat er høje vedligeholdelsesomkostninger og dyre produktionsteknikker, som er nødvendige for ældre felter, skriver Douglas Westwood i sin analyse.

BRITAIN ECONOMY BP

Senere på måneden vil konsulenthuset offentliggøre en nedlukningsprognose for Nordsøen, som vil analysere fremtiden for platforme tilhørende Danmark, Tyskland, Norge og Storbritannien i perioden 2016-2040.

Dong

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen