Berlingske Business

Hjort: Sækken med guld fra DONG skal ikke bruges

Hjort
Overskrift
Selv om staten tjener på DONG-salg, så skal penge ikke bruges på køb af kampfly eller Togfond, fastslår Hjort. (Foto: Keld Navntoft/Scanpix 2015) Foto:
 

Selv om staten tjener på DONG-salg, så skal penge ikke bruges på køb af kampfly eller Togfond, fastslår Hjort.

Salget af DONG kommer til at betyde et provenu på flere milliarder kroner til statskassen. Men finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) vil holde låget til statskassen tæt lukket.

Der bliver ikke tale om at bruge pengene på andre offentlige investeringer.

EL

»Pengene skal sådan set ikke bruges til noget. Vi har et ejerskab, og nu har vi pengene, hvor vi tidligere havde aktierne,« siger Claus Hjort Frederiksen.

Der er ellers nok af ting at bruge penge på. Danmark er på vej til at købe 27 F-35 kampfly, der ventes at koste 20 milliarder kroner alene i indkøb. Der mangler penge til investeringer i togdriften via Togfonden, der lider under lave oliepriser.

DONGol

Og så står regeringen over for et svært efterår, hvor der skal forhandles om en 2025-plan, som ventes at indeholde flere reformer af blandt andet skat og arbejdsmarkedet.

Hvorfor bruger I ikke pengene på nogle af de investeringer, der mangler?

25BUSRB-PLUS-Dong-Fyret-dir.jpg

»Fordi udfordringen i økonomien er, hvad der er plads til af offentlige anlæg frem mod 2020. Uafhængigt af, hvor mange penge der er, så er vi nødt til at tilpasse de offentlige investeringer, så der er balance mellem indtægter og udgifter i 2020,« siger Hjort og tilføjer:

»Det er uafhængigt af, om man har en sæk med guld stående ved siden af. Samfundsøkonomien kan kun tåle en vis volumen, hvis vi skal have sammenhæng i 2020.«

DONG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen