Berlingske Business

Her er Vestas' nye monstermølle

VEstasMR

Vestas arbejder sammen med DTU på en vindmølle, som du aldrig har set dem før, og vindmølleproducenten er allerede ved at installere den nye monstermølle.

Større, større, større. Det har groft sagt været mantraet bag vindmølleudvikling de seneste år. Fra de første små vindmøller er man nu oppe på kæmper som Vestas' V164-mølle, der som navnet antyder har et vingefang på 164 meter.

Men nu er Vestas begyndt at arbejde på en mølle, der roligt kan siges at være næste generation - og ja, Berlingske Business har tjekket datoen inden publicering af denne artikel: Det er ikke første april. Vindmøllen ser dog ikke ud som noget, der er lavet før: Den har nemlig flere rotorer.

Vestas begynder året i plus for første gang i fem år Vestas:

I jagten på at presse prisen på energi ned, er møllerne blevet større og større, men det har givet nogle udfordringer inden for transport og installation, som Vestas ønsker at addressere med fler-rotor-møllen.

Vindmøllen er i skrivende stund ved at blive installeret ved Risø tæt på Roskilde. Billedet af møllen kan ses nedenfor og i billedet til denne artikel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen