Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Henrik Poulsen: Vi må ikke slå op i banen

HPDE
Henrik Poulsen, administrerende direktør i DONG, har netop sendt energiselskabet på børsen. Foto:

Børsnotering har været et mål for DONG Energy i mange, mange år. Nu er målet nået, men det må ikke betyde, at selskabet slår op i banen, siger topchefen, der skal nu kæmpe om vækst på et mere trængt vindmarked.

»Sikke en dag, sikke en dag,« lød det fra en næsten overvældet Henrik Poulsen, da han klokken lidt i ni trådte op på scenen i DONG Energys hovedkontor.

Foran DONG-topchefen lå tyve minutters tale, inden DONG endelig kunne gå på børsen. Bag ham var mere end to års hårdt arbejde for at gøre energikoncernen noteringsklar, efter DONG fik ny kapital i foråret 2014.

De tyve minutters taler forløb godt, og DONG gik på børsen med en ganske pæn stigning. Missionen er fuldført, fristes man til at sige. Men for Henrik Poulsen er det vigtigt, at børsnoteringen ikke bliver set som det endegyldige og nu overståede mål.

jsf

»Det skal man være opmærksom på, for det er vigtigt, at man ikke slår lidt op i banen, fordi man er kommet på børsen. Det er helt sikkert en milepæl, men den strategiske udvikling i koncernen skal køre videre i samme retning. Nu skal folk holde lidt sommerferie og få lidt ro på, men de fem-seks store parker, vi er ved at bygge, de skal også bygges,« siger Henrik Poulsen.

Børsnoteringen er måske ikke facitdagen for DONGs strategiske rejse, men den gav til gengæld et facit i diskussionen om, hvorvidt DONG blev solgt for billigt, da Staten lod en række private investorer komme ind i 2014. De private aktionærer med Goldman Sachs i spidsen har fået et afkast på 120 pct., men Henrik Poulsen vil ikke spå om, hvorvidt kommende aktionærer skal forvente den samme slags værdistigning:

Carsten

»Det er utroligt svært for mig at forudse, hvor vi er henne om tre år. Men værdistigningen, vi har set, er et udtryk for transformationen af virksomheden. Når en virksomhed kommer fra at være sat under pres i 2012 og 2013 og formår at omstille sig og udvikle sig og skabe en meget stærk konkurrenceevne, så vil der være en værditeknisk stigning,« siger Henrik Poulsen.

Selvom DONG fremadrettet har besluttet sig for at betale udbytte, har selskabet stadig en vækstdagsorden. Det er de færreste selskaber inden for energi og infrastruktur, der påklistrer sig det mærkat.

JHGHJIH

»Hvis vi har en virksomhed, der kan blive ved med at invistrere i havvindmølleparker på profitabel vis, så kan den videreudbygning drive vækst. Hvis du går  fra 2011 til 2016, så er driftindtjeningen steget med 44 pct. om året i fem år. Vores forventninger er, at hvis du tager havvind, så skal den forretning gerne blive ved med at vokse,« siger Henrik Poulsen.

De ny projekter, som DONG skal kæmpe om, tiltrækker sig større og større opmærksomhed fra andre energiselskaber, der nu er begyndt at fokusere på havvind. Henrik Poulsen er dog fortrøstningsfuld.

FILE DENMARK BUSINESS DONG ENERGY

»Vi har bygget tre gange mere kapacitet end nummer to, og det gør, at vi har en helt anden tyngde i vores kompetencer. Vi har kompetencer, som vi har bygget op specielt de seneste tre-fire år. Det har aflejret sig i en enorm erfaringsbase og en enorm ekspertise. Så jeg tror godt, vi kan blive ved med at konkurrere - vi er i al beskedenhed nummer ét i verden med en vis afstand,« siger Henrik Poulsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen