Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Henrik Poulsen er garant for DONGs grønne omstilling

ørsted
Administrerende direktør i Dong Energy Henrik Poulsen efter at han har afsløret selskabets nye navn på et pressemøde i hovedkvarteret i Gentofte mandag d. 2. oktober 2017. Energiselskabet skal fremover hedde Ørsted, inspireret af den danske videnskabsmand H.C. Ørsted.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2017) Foto:

Det er ikke mange år siden, at den grønne dagsorden var forbeholdt venstrefløjen og de røde. Men da den blå statsminister Anders Fogh Rasmussen på Venstres landsmøde i 2007 sprang ud som fuldblodsforkæmper for den grønne dagsorden, kom der også fuldt blus på business-Danmarks omstilling til grøn produktion. Så meget, at Danmark i dag hører til blandt verdens førende inden for teknologiske løsninger til grøn energiproduktion og andre infrastrukturopgaver.

Navneskiftet fra DONG Energy til Ørsted repræsenterer meget mere end »blot« et navneskifte for en vindvirksomhed. Det er en 100 procents satsning på den grønne fremtid og kun den. Det er den rejse, som Ørsted skal overbevise sin aktionærer om er den rigtige.

Ørsted-topchefen, Henrik Poulsen, tager nemlig nu virksomheden, som indtil 30. oktober fortsat hedder DONG Energy, videre til næste fase. I realiteten (endnu) et kvantespring.

06BUSDong-112701.jpg

I de seneste fire-fem år er der samlet solgt virksomheder og aktiver for omkring 30 mia. kroner. Den omstilling af virksomheden er nu på plads, og derfor vil navneskiftet også samtidig skrive sig ind i DONG/Ørsted-historien som det tidspunkt, hvor virksomheden gik fra én fase til en anden.

Som det fremgår af hosstående artikel er det i dag havvind, der er den suveræne kerneforretning. Men hvordan teknologien udvikler sig, og hvad der er big business om bare ti år, er uvist. Det er den uvished, Henrik Poulsen nu kaster sig frådende ud i, og den uvished, som han skal have sine aktionærer med på. Det bliver en svær balancegang for Ørsted og Henrik Poulsen på samme tid at holde stramt, relativt kort fokus på profitten her og nu for at tilfredsstille aktionærerne og så det mere langsigtede med storsatsende milliardinvesteringer på det usikre.

Henrik Poulsen kaster sig således ud i en øvelse, som en række andre store, internationale koncerner har forsømt. Eksempelvis landets største, A.P. Møller - Mærsk, der relativt sent måtte erkende, at den »gamle« strategi ikke længere kunne fremtidssikre virksomheden.

DongØrsted

Levetiden for virksomheder er raslet ned de seneste årtier til en gennemsnitlig levetid på blot 15 år. Den amerikanske professor Richard Foster fra Yale University har tidligere forudsagt, at tre ud af fire virksomheder blandt de største amerikanske i S&P 500-indekset om ti år vil være virksomheder, som vi for få år siden ikke kendte eksistensen af. Det er den fremtid, Henrik Poulsen helt konkret skal bringe DONG/Ørsted ind i.

Den 50-årige Henrik Poulsen har været topchef i DONG siden 2012. Topchefer holder nu om stunder i omkring seks år i samme job. Det kunne indikere, at den succesfulde DONG-chef er på vej videre i sin karriere. Men nej.

Rigtigt meget tyder nemlig på, at Henrik Poulsen har fået DONG/Ørsted-projektet så meget ind under huden, at han ligesom Jørgen Vig Knudstorp i Lego betragter DONG – og snart Ørsted – som sit livsprojekt. Første fase i DONGS omstilling er lykkedes. Det behøver ikke blive tilfældet med den næste, usikre fase. Men som det ser ud lige nu, vil Ørsted med stor sandsynlighed fortsat have Henrik Poulsen som førstemand i et antal år fremover.

Vindmøllefabrik fyrer 600 medarbejdere i Aalborg

Aktiemarkedet ser Henrik Poulsen som garant for, at Ørsted finder den rigtige vej. Med en børsværdi på 155 mia. kr. har selskabet presset sig op på en fjerdeplads på børsen. Investorerne har ikke bare investeret i virksomheden DONG, men givetvis også i personen Henrik Poulsen.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen