Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Haves: Udbud for millioner. Mangler: Nogen til at byde

07BUSLars-Andreassen-160128.jpg
Lars Andreasse, SE

Danske elselskaber skal hvert år gennemføre store energibesparelser, og mange af dem sendes i udbud til en værdi af millioner af kroner. Elselskaberne har bare ét problem: Ingen byder på udbuddene. Ordningen er ugennemsigtig og usikker, lyder det fra håndværkere.

Lars Andreasen undrede sig lidt. Som koncerndirektør for Klima og Energi i energiselskabet SE måtte han igen smøge ærmerne op, da det koncernforbundne selskab SE Net igen ikke fik nogle bud ind på sine energispareudbud. I 2015 og 2016 lavede SE Net to udbud til en værdi af henholdsvis 2,3 og 6,9 mio. kr., men der var ingen interesserede bydere. Så ordren landede hos Lars Andreasen, selv om SE Klima og Energi ikke havde budt på opgaven, for netselskaberne er forpligtigede til at levere energibesparelser, og så må de koncernforbundne selskaber ofte træde til.

»Hvis du er dygtig til at høste energi­besparelser til en fornuftig pris, så kunne du have tjent mange penge,« siger Lars Andreasen.

»Vi var trætte af, at der ikke kom nogle bud, for det havde været en måde at ­afprøve markedsprisen på.«

Det var imidlertid ikke første gang, at SE selv lavede sine energibesparelser. Det har man faktisk gjort i samtlige tilfælde, hvor man har udbudt energibesparelser, og det syddanske energiselskab er ikke alene med den oplevelse.

Artiklen forsætter under grafikken...

Dyrere priser

Konsulenthuset Deloitte vurderer, at omkring 90 pct. af energibesparelserne foretages af koncern­forbundne selskaber – præcis som i tilfældet SE og SE Klima & Energi – og at disse besparelser er dyrere, end hvis en tredjepart havde udført dem.

Men tredjeparterne byder sjældent eller slet ikke på opgaverne hos de energiselskaber, som Berlingske har været i kontakt med. Et af dem, sjællandske SEAS-NVE, har udbudt pakker helt ned til en værdi af ca. 232.000 kr., men lige lidt har det hjulpet.

»Der var nogen interesse især for de små projekter, men der var ingen, der endte med at byde,« skriver ­SEAS-NVE i en mail.

xx

Nogenlunde samme melding kommer fra selskabet Radius, der er koncernforbundet med DONG Energy, og som har udbudt 5-15 GWh pr. gang.

»I den seneste tid har vi set en stigende interesse, men det generelle billede er noget svingende. På nogle auktioner har der således slet ikke været bydere, og på andre har der været tilfredsstillende udbud. Vi har købt besparelser på halvdelen af de udbudte auktioner,« siger ­Radius’ direktør Jens Fossar Madsen, der dog har kunnet købe alle de udbudte ­besparelser i indeværende år.

Usikker og ugennemskuelig

Hos de virksomheder, der skal l­evere besparelserne, er der to forklaringer på den ringe mængde tilbud på energispareydelser.

El-installatørernes branche­forening Tekniq mener man, at den politiske usikkerhed om en fortsættelse af energi­spareordningen er så stor, at inden vil byde på opgaverne, og hos Dansk Byggeri mener direktør Michael H. Nielsen, at ordningen er for kringlet at gennemskue.

Mærsk pressemøde

»Energispareordningen er vældig kendt blandt energiselskaberne, men ude hos håndværkerne og installatørerne er den omgivet af noget dulgt. Det er svært at gennemskue, hvem der betaler pengene, og hvordan en spareindsats skal dokumenteres,« siger han

Det er endnu uklart, hvornår en fortsættelse af energispareordningen præsenteres.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen