Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Han kom til Maersk Oil på det forkerte tidspunkt

30BUSPix-Jakob-Thomasen-185.jpg
Efter at A.P. Møller - Mærsk har mistet sin oliekontrakt i Qatar, skal Jakob Thomasen som chef for koncernens oliedivision nu bevise, at olie har en fremtid i Mærsk-gruppen. Foto: Asger Ladefoged

Han er højt begavet, dygtig og en behagelig personlighed, lyder det fra dem, som kender Jakob Thomasen, oliechef i A.P. Møller - Mærsk. Men han har også et temperament, som nogle gange løber af med ham. Når han ikke tænker på olie, vil han ud og sejle eller høre Pink Floyd.

Han sidder i den nok varmeste stol på A.P. Møller - Mærsks hovedkontor. Jakob Thomasen, chefen for den hårdt pressede oliedivision, har kæmpet med et uroligt oliemarkeder og har de senere år stået for flere dårlige end gode nyheder.

Men de, der kender han, er ikke i tvivl om, at oliechefen er en af de bedst begavede topdirektører herhjemme, men også en mand, der kom til Maersk Oil på det sværeste tidspunkt i virksomhedens historie.

Han er vokset op i A.P. Møller - Mærsk. Siden han blev færdig som geolog i slutningen af 1980erne, har han arbejdet for den store danske virksomhed. Her blev han i 2009 udnævnt til chef for den lukrative og store olieforretning. Men hans job udviklede sig helt anderledes, end nogen kunne forvente. For mens hans forgænger, Thomas Thune Andersen, red på en bølge af høje oliepriser, har Thomasens tid været præget af konstant uro på oliemarkederne og næsten kraklignende tilstande de senere år.

Det har betydet sløjfede projekter, og senest har Maersk Oil tabt en værdifuld aftale i golfstaten Qatar. Måske er det det, som ærgrer Jakob Thomasen mest. For Qatar har en særlig plads hos ham. Her var han med stor succes landechef i flere år, og en del af hans børns opvækst fandt sted i Qatar.

Pix: RB PLUS 750 millioner skal rykke velfærden- - A.P. Møller-fond

Olien hænger yderligt

Med Qatars fald er Jakob Thomasens opgave nu at bevise, at olien har en fremtid i Mærsk-gruppen. Det tidligere kerneområde hænger åbenbart så yderligt, at Jakob Thomasen i løbet af ugen kun kan henvise til efterårets nye strategi, når pressen spurgte om, hvorvidt Maersk Oil har en fremtid i A.P. Møller - Mærsk.

(Artiklen fortsætter under videoen)

 

Men dem omkring Jakob Thomasen mener ikke, at han kunne have gjort meget anderledes på de svære markeder. Han bliver gang på gang beskrevet som en person med et godt intellekt og rost for sin store indsigt i olieoperationer rundt om i verden. Skal man finde noget, han ikke er så god til, peger de fleste på, at han kan have for meget temperament.

»Jakob er temperamentsfuld. På trods af sit venlige og rare væsen er han også utålmodig, som man er, når man er hurtigttænkende. Derfor kan han godt komme til at fremstå lidt brysk over for nogen, fordi han bare tænker hurtigere end dem. Når det sker, er han selv sin egen største kritiker,« lyder det fra en, der kender ham.

Jakob Thomasen topchef for maesk oil.

Selv om Jakob Thomasen som geolog elsker detaljerne i et oliefelt, har han også en interesse, som ligger langt fra det. For i hjemmet i Taarbæk nord for København nydes der rockmusik af for eksempel Pink Floyd og C.V. Jørgensen. Han har tidligere dyrket sejlsport på eliteplan og bruger stadig fri­tiden i sejlbåden. Han skulle angiveligt være i så god form, at hans løbetider er nogle af de hurtigste blandt Mærsk-medarbejderne.

Måske bliver der mere fritid, hvis han ikke kan overbevise bestyrelsen om, at A.P. Møller - Mærsk bør have en fremtid i olie.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen