Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Grundfos-boss er dybt afhængig af amerikansk vækst

10BUSmads-nipper.jpg
Topchef Mads Nipper lægger ikke skjul på, at det bliver USA, der skal drive væksten for Grundfos i de kommende 12-18 måneder, men understreger, at virksomheden rent strategisk ikke vil satse udelukkende på USA. Foto: Mikkel Berg Pedersen

For én af landets største industrivirksomheder, pumpeproducenten Grundfos, er det europæiske marked en pose blandede bolsjer, mens problemerne hober sig op på vigtige strategiske markeder i Rusland og Kina. Topchef Mads Nipper sætter derfor sin lid til USA, som skal holde dampen oppe på Grundfos’ vækstkedel de næste 12-18 måneder.

Pumpeproducenten Grundfos har traditionelt været dybt afhængig af det europæiske marked, men i lighed med andre globale danske virksomheder er betydningen aftagende, når man taler om vækst. Til gengæld får det amerikanske marked afgørende betydning for Grundfos det næste halvandet år.

Ifølge Grundfos’ topchef Mads Nipper bliver USA helt afgørende for virksomhedens vækst i de næste 12 til 18 måneder.

»I resten af 2015 og 2016 vil USA blive ved med at være et trækdyr for væksten hos Grundfos. USA har absolut første prioritet for udviklingen i Grundfos de næste 12 til 18 måneder, så længe markedsvilkårene i Rusland og Kina er mindre gunstige,« siger Mads Nipper, der kun ser spredte lyspunkter, når han skuer ud over resten af verden.

»Det vil være naivt at tro, at Rusland vil bidrage nævneværdigt til væksten, og at Kina igen får højvækst i den nærmeste tid. Europa undtaget Rusland er en pose ekstraordinært blandede bolsjer med lyspunkter i især Storbritannien, men også i lande som Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn. I Asien er der også lommer, hvor der er vækst, for eksempel i Japan, hvor vi har en tro på, at vi kan vokse. Også i Indien er der muligheder, selv om vi ikke investerer massivt der i øjeblikket,« siger Mads Nipper.

10BUSPix-bagside-Stephane-S.jpg

De europæiske marked skrumper

Dermed skubber markedsudviklingen til den tendens, som Grundfos har oplevet de seneste seks år. Siden 2009 er Grundfos’ omsætning på de europæiske markeder, inklusive Rusland vokset med 22 procent til 13,7 milliarder kroner i 2014.

Målt i andel har Europa dog mistet betydning. I 2009 hentede Grundfos ifølge en analyse udarbejdet af Berlingske Research to tredjedele af sin omsætning på de europæiske markeder. Sidste år var andelen svundet ind med otte procentpoint til 58 procent.

Imens er det asiatiske marked vokset i betydning. I 2014 solgte Grundfos for 5,2 milliarder kroner i Asien. Det svarer til 22 procent af omsætningen og er fem procentpoint mere end i 2009. Grundfos oplyser ikke konkrete tal for det amerikanske marked, men hvis man ser på de udmeldinger, der er kommet om USA fra Grundfos over tid, er konklusionen, at det amerikanske marked har stået i stampe hos pumpevirksomheden i Bjerringbro de senere år. I øjeblikket udgør salget i USA i størrelseordnenen 15 procent af omsætningen, hvilket svarer til godt tre milliarder kroner.

Grundfos-sparekniven skærer dybere end først antaget Grundfos

USAs betydning har dog fået et gevaldigt skub opad det seneste års tid, og markedet er da også udvalgt som ét af de tre strategisk vigtige vækstmarkeder sammen med Kina og Rusland for Grundfos i selskabets strategi, som blev præsenteret i februar i år.

Da Grundfos’ topchef Mads Nipper for halvanden uge siden præsenterde udvalgte resulater for første halvår 2015 kom det frem, at salget i Europa inklusive Rusland er faldet med tre procent. Det kinesiske salg er også gået tilbage med tre procent, mens salget i Asia-Pasific-området står i stampe. Til gengæld var der fart på det amerikanske marked, hvor salget voksede med 15 procent i lokal valuta. Det er baggrunden for, at Mads Nipper sætter sin lid til det amerikanske marked, når det handler om at skabe vækst det næste halvandet års tid.

Afhængighed af USA

Mads Nippers opgave er nemlig, at Grundfos skal forbedre indtjeningen markant i 2015, men uden at det betyder negativ salgsvækst og tabte markedsandele.

»Når året er omme skal vi have leveret et plus på den organiske vækst. Men det bliver svært. Med en organisk vækst for hele forretningen på 1,5 procent i første halvår er marginen ret smal. Men vi har en klar ambition om, at omsætningen skal vokse i 2015,« siger Mads Nipper.

Problemet for Mads Nipper er, at Grundfos her og nu reelt er dybt afhængig af USA for at sikre toplinjevækst. Men de lavt hængende frugter er plukket på det amerikanske marked, og Grundfos vil næppe kunne opretholde en organisk vækst i USA på 15 procent resten af året.

Aaa

En stor del af væksten i USA i første halvår skyldes nemlig prisstigninger og effekten af en ny aftale med en af de største distributører inden for pumper til kunstvanding og grundvandsboringer, det familieejede Preferred Pumps, som Grundfos’ amerikanske datterselskab har landet. Prisstigningerne og aftalen med Preferred Pumps har ikke direkte noget at gøre med Grundfos’ nye strategi, men skyldes, at Grundfos i USA tilbage i oktober 2013 fik en ny direktør, britiske Duncan Cooper, som ifølge Mads Nipper har haft succes med at skabe mere kommercielt fokus i virksomheden. Ud over prisstigninger og den vigtige distributøraftale, har Duncan Cooper også flyttet ressourcer fra administration til salg og ansat en ny, mere kommercielt orienteret ledelse.

»Men vi kan ikke blive ved med at holde 15 procent organisk vækst i USA. Tilpasningen af priserne på det amerikanske marked er ikke noget, vi bare kan gentage, og mereffekten af aftalen med Preferred Pumps vil også blive mindre. Så vi kommer til at skulle kæmpe væsentligt hårdere for væksten i resten af 2015 og 2016,« siger Mads Nipper, der nu håber, at effekterne af hans nye strategi for Grundfos slår hurtigt igennem i USA.

grundfos

Salget skal op i Kina

Som en direkte udløber af strategien investerer Grundfos markant på det amerikanske marked og har for eksempel netop etableret et team af ingeniører i USA, som skal tilpasse Grundfos’ pumper til det amerikanske marked, hvor det måtte være nødvendigt. Men samtidig fokuserer Grundfos også på andre markeder, for eksempel Kina, hvor et erklæret mål er at få fart på salgsvæksten igen.

»Vi sætter en række initiativer i gang. Ud fra et strategisk risikosynspunkt går vi aldrig ud og satser alene på USA. Vi vil aldrig acceptere, at USA er det eneste marked, der driver væksten,« siger Mads Nipper..

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen