Berlingske Business

Greentech vender minus til plus

solceller
Arkivfoto: Solcelleanlæg i Tyskland. Foto:

Greentech Energy Systems, som investerer i vind- og solenergiparker, vendte et underskud til et overskud sidste år, selv om nettoproduktionen af el faldt.

Samlet kom selskabet ud af 2015 med et overskud på 1,3 mio. euro mod et underskud på samme post på 24,4 mio. euro i 2014, hvilket primært skyldtes nedskrivninger af aktiver i Italien og de faldende energipriser.

Nettoproduktionen af el fra vind og sol faldt med 6 pct. til 354,1 GWh i 2015 i forhold til 2014.

Solcelleanlæg

Driftsresultatet på EBITDA-niveau dykkede til 29,3 mio. euro sidste år fra 32,2 mio. euro i 2014.

»I 2015 leverede selskabet grøn energi til mere end 138.000 familier, hvilket er lig energibesparelser på 567.000 tønder olie og næsten 220.000 ton CO2 . Desværre var der elendige vejrforhold i årets sidste kvartal, så Greentech ikke fik fuldt udbytte af de muligheder, som selskabet har opbygget«, skriver Greentech i regnskabet.

energi

Greentech forventer i 2016 om en omsætning på 57-61 mio. euro og et EBITDA-resultat på 37-39 mio. euro, fremgår det af regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen