Berlingske Business

Greentech-formand om nyt spor: Har ikke været gode nok til at vokse

vindmøller
Arkivfoto. Foto:

Energiselskabet Greentech har gennem flere år haft svært ved at skabe vækst i forretningen, og aktionærerne har over de seneste år tabt penge ved at være en del af ejerkredsen.

Det er baggrunden for, at selskabet har sat en ny strategi i søen, hvor det fremover vil investere i en bredere palet inden for vedvarende energi end drift af sol- og vindparker, som har været hovedaktiviteten.

- Vi har haft en plan om at vokse, og vi må indrømme, at vi efter mange anstrengelser og forsøg ikke er lykkedes med det.

- Vi står stille, og vi må erkende, at der i vores marked er mange spillere, som vil købe sol- og vindparker, og det presser muligheden for at få afkast, og derfor er vi nødt til at gøre noget, siger Greentechs bestyrelsesformand, Peter Høstgaard-Jensen.

Vestas Pengene strømmer ind i Vestas efter ekstraordinært år

BLEVET KLEMT AF DE STORE

Han erkender, at Greentech har det svært i et marked, hvor konkurrenterne blandt andet tæller energigiganten Ørsted - det tidligere Dong.

- Der er ingen tvivl om, at markedet for sol og vind, som bare buldrer derudad, bliver domineret af meget store spillere som Ørsted, Vattenfall, Eon og EDF. Det har gjort det svært for os at finde vores niche til at vokse, siger Peter Høstgaard-Jensen.

Greentech skriver i en meddelelse, at det fremover vil udvide sit forretningsområde til også at tælle investeringer i blandt andet industrielle, kommercielle, tekniske og finansielle aktiviteter.

Men hvad det helt konkret er, kan Peter Høstgaard-Jensen ikke fortælle på nuværende tidspunkt.

- Jeg kan ikke være alt for konkret om det, men vi er i øjeblikket ved at lave en stor analyse af, hvad vi vil kaste os over.

- Vi vil gerne investere i andre tilknyttede teknologi og områder, men det skal stadig være "clean" og "green", og det skal ikke øge risikoen i forhold til vores nuværende aktiviteter, siger Peter Høstgaard-Jensen, der regner med at have et bedre overblik i starten af 2017.

BNVestas

BEHOLDER NUVÆRENDE PARKER

Han fortæller, at Greentech ikke nødvendigvis vil sælge ud af sine nuværende vind- og solparker, medmindre det finder andre muligheder, der kan give bedre afkast.

Peter Høstgaard-Jensen vurderer, at Greentechs nuværende medarbejderstab vil være i stand til at kunne løfte selskabets nye strategi trods de vigende resultater.

- Vi har slanket vores organisation gennem flere år, og vores nuværende stab er egentlig meget godt gearet til de aktiviteter, vi nu åbner op for. Jeg venter i hvert fald ikke at skulle ansætte mange nye folk, siger han.

Greentech i sin nuværende form blev skabt via en fusion med italienske GWM, som i 2011 købte sig ind i Greentech til 18,85 kr. per aktie. Torsdag koster aktien 6,50 kr. efter en stigning på 3,2 pct., hvilket værdisætter selskabet til små 700 mio. kr.

I forbindelse med den nye strategi vil Greentech skifte navn til Athena Investments. Navnet er inspireret af den græske gudinde Athena.

De nye planer for selskabet skal godkendes af aktionærerne på en ekstraordinær generalforsamling den 12. december.

/ritzau/FINANS

INDIA-UN-CLIMATE-WARMING

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen