Berlingske Business
17:42

Goldman Sachs taler ud om DONG

Goldmann Sachs folk, Martin Hintze og Michael Bruun
Goldmann Sachs' folk, Martin Hintze og Michael Bruun Foto:

»Ja, vi har bidraget med andet end penge til DONG,« lyder det fra Goldman Sachs' Martin Hintze, der svarer tilbage på den fornyede og hårde kritik af investeringsbankens indtog i DONG Energy.

Kritikken er de seneste måneder haglet ned over den store amerikanske investeringsbank Goldman Sachs for at være kommet alt for let til en stor milliardgevinst ved at have investeret i DONG Energy. Hidtil har Goldman, der indtil nu har tjent ca. 10 mia. kr. på sin investering i DONG, afholdt sig fra at svare igen.

Men i forbindelse med børsintroduktionen af DONG torsdag, som blev fejret i energiselskabets kontorer i Gentofte, ville Goldmans to ansvarlige for den meget store investering, Martin Hintze og Michael Bruun, gerne svare tilbage.

HPDE

Det skete efter at de fra morgenstunden havde set DONG-aktien brage ind på fondsbørsen med et kurshop på 10 pct., og det gav løftede øjebryn og indforståede, skæve smil de to imellem, mens de stod og gemte sig i den store forsamling og lyttede til fondsbørschef Bjørn Sibbern fortælle, hvordan DONG ville åbne på børsen baseret på det såkaldte præmarked.

En stor del af kritkken mod Goldman har handlet om, hvad I egentlig har bidraget med. Kunne DONG ikke bare have gået gennem denne store transformation uden Goldman Sachs?

»Vi mener ikke, at der dengang i 2013 var nogen anden investor, der havde så stærk en tro som os på grøn energi. På trods af, at der også var udfordringer inden for vedvarende energi var vores tro på sektoren og på DONG så stor, at vi ville investere. Husk på, at i 2013 så verden lidt mere dyster ud, verdensøkonomien så noget anderledes ud, men vi kom med pengene til DONG og troede på strategien,« siger Michael Bruun, der har arbejdet intenst med investeringen i DONG de sidste to år.

jsf

»Vi troede på planen om at transformere DONG fra et selskab, der var stor inden for hovedsageligt olie til til et selskab, der var stor inden for vedvarende energi, og derfor investerede vi. Det var der ikke andre, der ville,« siger Bruun videre.

Men hvad er i kommet med ud over penge? Der var jo et krav fra hovedejeren, den danske stat, at en ny investor skulle bidrage med kompetencer til at ændre DONG.

»Ja, vi er kommet med andet end penge. Og ja vi mener, at vi har ydet vores bidrag til den succes, DONG er i dag. Det er ikke kun os, der er et stort hold bag os i Goldman Sachs,« siger Martin Hintze, der sidder med i bestyrelsen i DONG.

Goldman har i DONG trukket på erfaringer fra andre selskaber, påpeger Michael Brunun.

Carsten

»Vi har investeret i en lang række andre selskabet inden for vedvarende energi og vi har i Goldman Sachs stor erfaring derfra, og det gør, at vi har været en aktiv sparringspartner i arbejdet med at føre den strategi ud i livet. Vi har eksperter i Goldman Sachs inden for alle specialområder i energisektoren, som har fungeret som sparringspartnere til ledelsen i DONG,« siger Michael Bruun.

Han peger på, at Goldman allerede i forhandlingerne med staten om at investere i DONG i 2013 kom med input og forslag til strategien i DONG fremadrettet.

»En due diligence er ikke ensidig til gavn for en ny investor, som vi var, sådan et arbejde rejser også en masse spørgsmål, som vi stillede os selv og derefter stillede DONG, og som gav anledning til nye overvejelser i direktionen og i bestyrelsen og som derfra formgav den endelige strategi i DONG, og det er der, at den største værdi er skabt,« siger Michael Bruun.

Tilbage i 2014 erkendte de to Goldman-topfolk, at den udskældte investeringsbank nok havde taget lidt for let på sin håndtering af debatten i den danske offentligheden, da Goldman sammen med ATP og PFA investerede i DONG. Kapitalindsprøjtningen i DONG førte til voldsomme protester blandt dele af danske befolkning, der mente at staten, som er hovedaktionær i DONG, solgte ud af arvesølvet til foræringspris.

JHGHJIH

Dengang sagde daværende finansminister Bjarne Corydon (S), at Goldman var kommet med det bedste bud, og at der i øvrigt ikke var ret mange andre tilbud fra investorer, der ville putte penge i det dengang kriseramte DONG.

»Man skal huske, at der var en stor risiko ved at investere i DONG. Siden vi investerede i 2013 er der sket nogle meget voldsomme ting i energisektoren., og det var jo den risiko vi også kunne se dengang,« siger Martin Hintze og fortsætter:

»Der er ingen tvivl om, at DONG har udviklet sig til at være en meget stor succes. Men selskabet har også taget nogle hårde slag undervejs, se bare på udviklingen i olieprisen siden dengang og se på, hvad der er sket med Hejrefeltet. DONG var og er et mix af risiko og muligheder. Vi var meget fokuserede på risikoen og det har været et stort tema i bestyrelsen, og det har vi arbejdet meget med,« siger Martin Hintze.

FILE DENMARK BUSINESS DONG ENERGY

Trods de mange offentlige prygl, som Goldman Sachs har måttet lægge ryg til i Danmark, mener Hintze at det er blevet bedre.

»Vi synes faktisk selv, at vi har gjort en stor indsats for at uddanne offentligheden og pressen så alle bedre forstår vores resultater som investor i grøn energi, hvordan vi ser på miljøet og hvordan vi ser på DONG som investering. Nu er der da et par fakta, der er mere klare for omverdenen,« siger Martin Hintze.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen