Berlingske Business

Gode nyheder for Nevs - indgår milliardaftale om elbiler

SWEDEN CHINA ECONOMY SAAB
Elbilsvirksomheden Nevs, som købte Saabs konkursbo, har indgået en aftale om levering af 150.000 elbiler til Kina til og med 2020. Foto:

Elbilsvirksomheden Nevs, som købte Saabs konkursbo, har indgået en aftale om levering af 150.000 elbiler til Kina til og med 2020.

Aftalen har en værdi på 100 mia. svenske kroner. Hvordan leveringen og betalingen hænger sammen afsløres dog ikke.

Den kinesiske køber, Panda News Energy, som vil lease bilerne ud, har valgt Saabs model 9-3 i en elektrificeret variant, selv om modellen kom på gaden første gang i 2002.

Det skriver Dagens Industri.

- Det er ikke en gammel bil, men derimod en nyudviklet bil med ny transmission og en ny måde at fordele vægten på med tanke på batteriet. Det er bare karosseriet, som er lig den gamle Saab 9-3, siger Mikael Östlund, kommunikationschef hos Nevs.

Den kinesiske by Tianjin og et kinesisk it-selskab er blevet medejere af Nevs og skal bidrage med 200 mio. dollar. Nevs bygger en fabrik i Tianjin og forventer, at den står klar i tredje kvartal af 2017. I starten skal malede karosserier sejles fra Trollhättan, hvilket indebærer, at fabrikken, som ellers har været ude af drift siden maj 2014, skal i gang igen.

Hvad bilerne kommer til at hedde, når de bliver solgt i Kina, er dog fortsat uklart. Ifølge kommunikationschefen hos Nevs er man i dialog med Saab om at anvende navnet, men det er pressechefen for Saab, Sebastian Carlsson, ikke enig i.

- Der er ingen drøftelser med Nevs om mulighederne for at anvende Saabs varemærke i fremtiden, hedder det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen