Berlingske Business

God vind og regnskabsteknik løfter Greentechs bundlinje

Gunstige vindforhold i Tyskland og Italien pustede Greentechs omsætning til vejrs i første kvartal.

Også bundlinjen bød på et væsentligt bedre resultat blandt andet løftet af en forlænget afskrivningsperiode for selskabets møller.

Omsætningen steg med 6 pct. til 15,3 mio. euro, mens driftsresultatet EBITDA før nedskrivninger steg til 10,0 mio. euro fra 8,4 mio. euro. Efter skat blev resultatet forbedret til et overskud på 2,7 mio. euro fra blot 32.000 euro i første kvartal sidste år.

Forbedringen af bundlinjen forklares dels med den bedre drift, dels at Greentech på baggrund af en teknisk vurdering fra en industriekspert har besluttet at benytte en livscyklus på 25 år for sine vindmøller i stedet for 20 år, når der afskrives på møllerne. Ændringen i den regnskabsmæssige behandling, der tages i brug fra og med første kvartal, løfter i sig selv indtjeningen før skat med 1,2 mio. euro før skat.

Greentech Energy Systems fastholder forventningerne til 2015 og venter fortsat, inklusive associerede selskaber, en samlet omsætning på 69-74 mio. euro, et samlet EBITDA-resultat på 38-40 mio. euro samt en nettoproduktion på 390-400 GWh. Det fremgår af selskabets regnskab for første kvartal 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen