Berlingske Business

Exxonmobils overskud dykker kraftigt efter olieprisfald

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil
Overskuddet hos den amerikanske oliekæmpe Exxonmobil blev næsten halveret i tredje kvartal, men resultatet per aktie endte dog alligevel højere end analytikerne havde ventet. Foto:

Overskuddet hos den amerikanske oliekæmpe Exxonmobil blev næsten halveret i tredje kvartal, men resultatet per aktie endte dog alligevel højere end analytikerne havde ventet.

Exxonmobil omsatte for svimlende 67,3 mia. dollar, godt 459 mia. kr., i kvartalet. Til sammenligning havde analytikerne ventet en omsætning i niveauet 63,75 mia. dollar ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News. Olieselskabet producerede 3,92 mio. tønder olieækvivalenter om dagen i tredje kvartal, hvilket var stort set som ventet.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk

Exxons nettoresultat blev næsten halveret og endte på 4,2 mia. dollar mod 8,07 mia. dollar i samme kvartal 2014. Faldet var dog ikke helt så voldsomt som ventet, da analytikerne havde regnet med et overskud på 3,72 mia. dollar ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News.

Fordelt per aktie ramte overskuddet 1,01 dollar mod analytikernes prognose på 89 cent per aktie.

Den lave oliepris har fået Exxon til at skære dybt i investeringerne, der faldt 22 pct. til 7,7 mia. dollar i tredje kvartal. Selskabet vil fremadrettet have fokus på kerneforretningen og på omkostningsstyring.

BP-RESULTS/

- Uanset råvarepriserne fortsætter vi et ubønhørligt fokus på vores fundamentale forretning, inklusiv omkostningsstyring, siger administrerende direktør og bestyrelsesformand, Rex W. Tillerson, i regnskabet.

Aktien i Exxon stiger i marmarkedet 0,6 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen