Berlingske Business

Ewii lyn-dropper sponsorater og risikable investeringer efter direktør-fyring

Knud Steen Larsen
Den daværende direktør for Ewii, Knud Steen Larsen, blev tirsdag fyret fra posten. Nu lægger selskabet strategien om. (Foto: Keld Navntoft/Scanpix 2017) Foto:

Forsyningskoncernen Ewii vil ændre sin strategi og fokusere på kerneforretningen. Det betyder færre penge til sponsorater og større fokus på Trekantsområdet, lyder det.

Det Kolding-baserede energiforsyningsselskab Ewii lægger op til et brat opgør med den nuværende strategi, skriver Jyllands Posten torsdag.

Ledelsen vil dreje koncernen i en helt ny retning, efter i mere end et årti at have stået bag en ekspansiv vækststrategi, der indebærer milliondyre sponsorater og risikofyldte investeringer.

El-kongens løn er tordnet i vejret El-konge tager familien med

»På bestyrelsesmødet mandag fik vi et oplæg fra vores nye konstituerede direktør, hvor han fremlagde en ny retning. Det indebærer blandt andet, at vi skal bruge færre penge på sponsorater, og vi skal have mere fokus på, at de bliver brugt i Trekantsområdet. Det er noget af det, vi skal arbejde videre på,« siger bestyrelsesformand Steen Dahlstrøm til Jyllands Posten.

Professor i strategi og ledelse på CBS, Flemming Poulfelt, siger til Jyllands Posten, at omlægningen af strategien er et eksempel på dårlig ledelse, fordi beslutningen kommer så hurtigt efter den daværende direktørs afskedigelse.

Niels Duedahl og Ditlev Engel.

Ewii fyrede sidste tirsdag sin direktør gennem 12 år, Knud Steen Larsen. Det skete, efter det blev afsløret, hvordan han har deltaget i luksuriøse sponsorture til udlandet med familien, og at direktøren privat havde investeret millioner sammen med flere af Ewiis vigtigste samarbejdspartnere. Han blev afløst af finansdirektøren siden 2007, Jens Christian Sørensen.

Energipolitisk konference 2016

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen