Berlingske Business

Europæiske energiselskaber får hug efter nyt olieprisfald

ECONOMY-NORWAY/OIL
ARKIVFOTO. Foto:

Selskaber inden for olie- og gassektoren oplever mandag morgen atter aktiekursfald på børserne i Europa. Det sker, efter at prisen på olie endnu engang dykker.

På det paneuropæiske Stoxx 600-indeks er olie- og gassektoren den sektor, der oplever det største fald, nemlig med 1,8 pct.

Også når man ser på de selskaber, der får aktiehug, er sektoren stærkt repræsenteret i bunden af indekset.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Den mest faldende aktie er den norske borerigkoncern Seadrill med en tilbagegang på 7,6 pct. efterfulgt af det norske offshore-serviceselskab Subsea, som dropper med 5,6 pct. Også det norske olieselskab Statoil er at finde i top ti over faldende aktier med tilbagegange på henholdsvis 3,7 pct.

Ved 10-tiden mandag glider prisen på en tønde af den europæiske referenceolie, Brent, med 4,4 pct. til 30,75 dollar per tønde.

Prisen på olie startede ellers mandag morgen med at stige med omkring 1 pct. Det skete, efter at sidste uges to sidste handelsdage sluttede med den største prisfremgang i syv år.

/ritzau/FINANS

aktie

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen