Berlingske Business

Energiselskabs telefonsælgere vildledte forbrugere med falske løfter

Energi
ARKIVFOTO. Foto:

Forbrugerombudsmanden giver selskabet Gul Strøm en opsang for at have vildledt forbrugerne med falske løfter.

København: Energiselskabet Gul Strøm har fået ørerne i maskinen hos Forbrugerombudsmanden efter selskabets telefonsælgere har overtrådt reglerne for god markedsføringsskik. Det samme har selskabet gjort på sin hjemmeside.

Der er blevet løjet om, hvem kunderne egentlig har indgået aftale med og hvor stor en besparelse, de egentligt kunne opnå.

- Jeg finder det stærkt kritisabelt, at nogle af selskabets telefonsælgere har givet forbrugerne det fejlagtige indtryk, at forbrugerne fik et tilbud på et nyt produkt fra sit nuværende energiselskab.

- Samtidig har de i nogle situationer givet forkerte oplysninger om, hvor meget forbrugerne sparer ved at skifte til Gul Strøm, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en meddelelse.

Ifølge sin hjemmeside vil Gul Strøm "sikre dig billigst mulig el og gas, større gennemsigtighed, god kundeservice og mest mulig konkurrence på markedet", og beskriver i sit årsregnskab, hvor glade kunderne er.

Forbrugerombudsmanden har dog modtaget en del klager over Gul Strøm og har derfor rejst sag mod selskabet.

pix-Bredbånd

Her er det fundet, at selskabets telefonsælgere har givet kunderne indtrykket af, at de fik en ny aftale med deres eksisterende selskab, når de i virkeligheden skiftede. Samtidig har telefonsælgerne givet "fejlagtige oplysninger om, hvor meget forbrugerne kunne spare".

I et klassisk telefonsælgertrick har telefonsælgerne der ud over sendt kontrakter til forbrugere, der blot havde bedt om flere oplysninger.

Der ud over har Gul Strøm på sin hjemmeside skrevet, at der ikke var noget abonnement. Det på trods af, at selskab tog 29 kroner om måneden i "handelsomkostninger".

AUTOSHOW-GENEVA/

Samtidig udregnede Gul Strøm besparelsen for kunderne baseret ud på et forbrug, der lå langt over den gennemsnitlige husstands.

- Det er vildledende, og jeg har derfor indskærpet, at det fremover skal overholde reglerne, skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen