Berlingske Business

Energiminister: Vi kommer til at bruge el til meget mere, end vi gør i dag

Regeringen vil give Mærsk bedre forhold Lykketoft afviser snak
Arkivfoto: Energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt. Foto:

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt erklærer sig grundlæggende enig i, at elafgifterne bør indrettes, så der anvendes mere vedvarende energi i Danmark. Ministeren afventer dog den forsinkede afgiftsanalyse, inden han vil drøfte konkrete tiltag.

Giv el de samme afgiftsvilkår som olie, diesel og benzen.

Sådan lyder opråbet fra dele af den danske elsektor, der i øjeblikket lider under ekstremt lave elpriser. En afgiftsharmonisering skal føre til mere elektrificering i Danmark og understøtte de lave elpriser i en grad, hvor vindmølleudvikleren European Energy mener, at man kan skrotte støtten til landvindmøller i samme ombæring.

Knud-Erik Andersen

Spørgsmål om mere elektrificering hører til på energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholts bord, og ministeren er ikke fremmed over for ideen.

»Jeg ser et samfund for mig, hvor vi kommer til at bruge el til meget mere, end vi gør i dag. Både i virksomhedernes produktion, men også i samfundet generelt. Det er jeg ikke fremmed over for. Det handler ikke bare om at vi bruger mere strøm, men også at vi bruger den danske strøm, som vi selv producerer,« siger Lars. Chr. Lilleholt, der også mener, at afgifterne på el bør understøtte dette:

»Jeg er enig i, at målet må være, at vi får indrettet vores afgifter på en måde, så de fremmer de overordnede energipolitiske mål om at anvende mere vedvarende energi og blive fossiluafhængige i 2050.«

14BUSPSO-afgiften-164450.jpg

For nylig tog energi-, forsynings- og klimaministeren et skridt på vejen mod at bringe afgifterne på el nedad, da regeringen foreslog at rykke PSOen fra elregningen over på finansloven. Selv uden PSO-afgiften er el stadig klart hårdere beskattet end andre energiformer, men hvorvidt det skal ændres, får vi først svar på, når den sidste halvdel af den stærkt forsinkede afgiftsanalyse ligger klar.

»Nu afventer vi, at vi får en analyse af hele afgiftsområdet. Og vi begynder ikke at knække en masse afgifter, før vi har set, hvad rapporten fortæller, og hvad der eventuelt skal til,« siger Lars Chr. Lilleholt.

Engelbrecht

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen