Berlingske Business

Energidirektør i Mærsk: Stadig lav lønsomhed i boreaktiviteter

ss
Tirsdag d. 20 februar afholdte A.P. Møller-Mærsk kapitalmarkedsdag i Operaen. Her ses Claus V. Hemmingsen og Søren Skou. Foto:

Det går bedre med at tjene penge på at bore efter olie på havet hos Mærsks borerigselskab, Maersk Drilling, selv om lønsomheden stadig er under pres.

Sådan lyder vurderingen af markedet fra den administrerende direktør i Maersk Energy, Claus Hemmingsen, over for Reuters i forbindelse med Mærsks kapitalmarkedsdag.

Han påpeger, at olieselskaberne i dag klarer sig bedre.

»Men en af grundene til, at de klarer sig bedre, er, at de ligger et enormt pres på deres leverandører,« siger Claus Hemmingsen til Reuters.

»Det er stadig et hårdt marked, men vi ser en øget aktivitet og flere udbud. Så der bliver hevet mere olie op, men lønsomheden er stadig lav og under pres,« fortsætter han.

15BUSSoeren-Skou-174336.jpg

DRILLING SNART SEJLET UD AF SELSKABET

Men selv om det går bedre i energidivisionen, er Mærsk i gang med at sælge både Maersk Drilling og Maersk Supply Service, som efter planen skal afhændes i løbet af i år. Og et salg kan være tæt på, skriver Bloomberg News.

»Nu har vi ressourcerne til at fokusere mere på de to tilbageværende enheder, og derfor er jeg også optimistisk omkring muligheden for at finde en løsning for både Maersk Drilling og Maersk Supply Service i 2018,« siger Claus Hemmingsen til Bloomberg News.

Ifølge nyhedsbureauet forklarer Claus Hemmingsen blandt andet, at salget er rykket tættere på, fordi oliemarkedet klarer sig bedre grundet højere priser.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen