Berlingske Business

Energiagentur forventer lav oliepris frem til 2017

KAZAKHSTAN-ENERGY/
Energiagenturet forudser, at 4,1 mio. tønder olie om dagen vil blive føjet til den globale olieforsyning mellem 2015 og 2021. Foto:

Prisen på olie vil ikke rykke sig meget fra de nuværende niveauer før 2017. Og selv der vil genrejsningen ske i et roligt tempo. Sådan lyder det fra det internationale energiagentur, IEA .

- Vi må sige, at markedssituationen gør, at prisen på olie ikke vil stige hurtigt i den umiddelbare fremtid - med mindre der sker en stor geopolitisk begivenhed, skriver IEA i en rapport, der ser fem år frem.

Af rapporten fremgår det, at man først i 2017 vil se et udbud og en efterspørgsel på olien, der ligger på linje, men de enorme akkumulerede lagre vil virke som en dæmper på tempoet i et opsving i oliepriserne.

11BUSIRAQ-OIL_2.jpg

Energiagenturet forudser, at 4,1 mio. tønder om dagen vil blive føjet til den globale olieforsyning mellem 2015 og 2021. Og det er en vækst, der er er i skarp kontrast til udviklingen i perioden 2009-2015, hvor tallet har været 11 mio. tønder om dagen. Faldet i væksten kommer som en reaktion på den aktuelle overflod, der presser priserne.

olie

Investeringerne i den globale olieefterforskning, produktion samt anlægsinvesteringer forventes at falde 17 pct. i år, efter et drop på 24 pct. i 2015. Og ifølge rapporten er to år i træk med fald i investeringerne ikke sket siden 1986.

- Det er let for forbrugerne at blive lullet ind i selvtilfredshed ved de rigelig lagre og de lave priser vi har i dag. Men forbrugerne bør se skriften på væggen: de historiske nedskæringer i investeringer som vi ser, hæver oddsene for en ubehagelig overraskelse i en ikke alt for fjern fremtid, siger IEA's administrerende direktør Fatih Birol i rapporten.

SOMALIA-PIRACY-KIDNAP-YEMEN-FILES

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen