Berlingske Business

En blæksprutte i DONGs maskinrum

pix-bankmand
Overskrift
Morten Hultberg Buchgreitz er chef for en afdeling i DONG Energy, der omsætter for ca. 50 mia. kr. om året og tæller ca. 1.700 medarbejdere. Foto: Erik Refner
pix-enorme forandringer i DONG
Overskrift

Statskontrollerede DONG Energy er i fuld gang med frasalg og opbygning af en ny organisation. Morten Buchgreitz står i spidsen for selskabets største ben, Customers & Markets.

Milliardunderskud i markedsafdelingen og evigt kritiske elkunder. Ingen har lovet ham, at han skal få det nemt i sit nye job. Men det er heller ikke målet. Koncernchef Morten Buchgreitz har allerede sat fart på ændringerne i DONG Energys største forretningsområde, Customers & Markets.

Vi møder Buchgreitz i nye omgivelser i Virum, hvor receptionen endnu ikke er bygget færdig, og de medarbejdere, som ikke er fyret, stadig er i gang med at falde til. På et år har DONGs markedsafdeling sagt farvel til hver tredje som en reaktion på kæmpeunderskud i 2012.

»Vores store udfordring på det her område er konkurrence. Vi oplever stigende konkurrence både på kundesiden og markedssiden. Dertil kommer konkrete udfordringer på f.eks. gasmarkedet, som har udviklet sig markant anderledes end nogen havde forestillet sig. Samlet styrker vi nu vores konkurrencekraft ved blandt andet at oprette Customers & Markets, hvor vi samler hele leverancekæden fra køb til salg af energi,« siger Morten Buchgreitz.

Milliardtab på gas

Udgangspunktet var mere nød end lyst, da statens energiselskab 1. maj smeltede sin markedsafdeling og sin afdeling for privatkunder sammen i divisionen Customers & Markets. Og hovedproblemet var gas. Tab på langsigtede gaskontrakter kostede sidste år DONG hensættelser på 2,9 mia. kroner, og driftsindtjeningen (EBITDA) i markedsafdelingen faldt i alt 6,6 mia. kroner til et underskud på 4,6 mia. kroner.

Et indgreb var med andre ord uundgåeligt, og det kræver et langt sejt træk, før DONG igen kan tjene penge på energimarkederne.

»Vi landede et stort underskud i markedsdivisionen i 2012. Nu har vi sat en række tiltag i gang og skåret til, og fra 2014 skal vi igen være overskudsgivende i den del af forretningen,« siger Morten Buchgreitz.

Er det her den store turnaround i Customers & Markets?

»Vi har lavet en plan, som skal sikre overskud i markedsforretningen fra 2014, og nu skal vi sørge for at leve op til den plan. Det er det, vi er i fuld gang med. Ved siden af har vi lavet den her fusion af Customers & Markets, og en af de overordnede mål med det er, at vi forøger vores konkurrencekraft. På den måde kan du vel godt kalde det en turn-around,« siger han.

Hårde forhandlinger

I Customers & Markets har Morten Buchgreitz 1.700 medarbejdere under sig, og de to ben, som nu er slået sammen, omsatte sidste år for hele 50 mia. kr. ud af DONGs samlede omsætning på 67 mia. kr. Det gør Buchgreitz til en af de helt afgørende chefer på den adm. direktør Henrik Poulsens hold. Missionen fremlagde Poulsen i februar, og nu ser DONG så småt resultatet af et strategisk fokus på højere indtjening og færre indsatsområder.

En af de store udfordringer i markedsafdelingen lige nu er genforhandling af gaskontrakter. DONG har kontrakter med russiske Gazprom, spanske Iberdrola, engelske Wintershall og Wingas samt de vigtige DUC-selskaber.

I 25 år har DONG nydt godt af årlige overskud på gaskontrakter med DUC, men de seneste år er bøtten vendt, og nu taber DONG på aftalen. Derfor sidder Morten Buchgreitz lige nu med til genforhandlingsmøder, der i nogle tilfælde ender i voldgiftsretten.

»Vi kan genforhandle gaskontrakter, og det er vi i fuld gang med. Vi har sluttet tre genforhandlinger sidste år og i år, og p.t. er vi i gang med fire genforhandlinger. Det er helt normalt at forsøge at presse prisen ned, og jeg synes ikke, man kan tale om, at de genforhandlinger er rimelige eller urimelige. Det er bare en naturlig del af kontrakterne,« siger Morten Buchgreitz.

Risiko for miskmask

Den ene dag sidder han til genforhandlingsmøde i jakkesæt og stram slipseknude. Den næste tager han arbejdshjelmen på og kigger på kobberkabler langt nede i jorden eller sejler ud til Anholt Vindmøllepark. Koncern-chefen skal spænde bredt, men samtidig have styr på detaljen.

»I sidste uge stod jeg bogstaveligt og kiggede ned i et hul i jorden, hvor vi var i gang med at lægge kabler til elnettet. Og det er da rigtigt, at Customers & Markets rummer meget forskelligt under samme hat, men hele udgangspunktet er, at vi kan opnå synergieffekter ved at have hele kæden fra køb til salg af energi i samme enhed,« siger Morten Buchgreitz.

Men er der ikke risiko for, at det bliver noget miskmask, hvor du mister fokus i så kompleks en forretning?

»Den risiko er der selvfølgelig altid. Men det allervigtigste for mig er, at jeg er omgivet af dygtige folk, som hjælper mig med at administrere de forskellige dele af forretningen, og de folk, vi har, har typisk meget lang brancheerfaring,« siger han.

Lige nu trækker Buchgreitz stikket ud i Italien med konen Merete og deres to børn på fem og ni år. Vandretur i Dolomitterne danner modvægt til en hverdag med arbejdsopgaver nok til en ottearmet blæksprutte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen