Berlingske Business

Elbilsalget er langt fra det forventede mål

Danskerne vil fritage elbiler
Forudsætningen for den politiske aftale om indfasning af registrerings- og grønne afgifter for elbiler var, at der i 2016 skulle sælges 1800 elbiler. Det kommer efter alt at dømme ikke til at holde stik. Scanpix/Thomas Lekfeldt

Partierne skød over målet, da de indgik aftalen om nye afgifter for elbiler, og det ærgrer brancheforening.

Da et folketingsflertal sidste efterår vedtog at droppe afgiftsfritagelsen for elbiler, var en af forudsætningerne, at elbilsalget ikke måtte gå i stå.

Udgangspunktet var, at der med det nye afgiftsniveau skulle indregistreres 1800 nye elbiler i 2016. Men det kommer formentlig ikke til at ske.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der kun er solgt 682 biler i år. Det tal er endda kunstigt højt, forklarer Lærke Flader, der er direktør for brancheforeningen Dansk Elbil Alliance.

- En del af statistikken vedrører biler, der er bestilt sidste år, inden aftalen blev indgået, men som først er blevet leveret efter nytår, forklarer hun.

Direktøren mener, at aftalepartnerne - som er regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale - nu gør en indsats for at få forudsætningerne for aftalen på plads.

- En aftale er en aftale, og derfor ligger der nu en opgave i at øge salget, siger Lærke Flader.

- Vi er i dialog med regeringen om, hvordan det mere præcist kan foregå, men der ligger jo en pulje, som ikke er blevet brugt, fordi salget ikke har formet sig som ventet.

- Den kunne man passende bruge på at give et tilskud til alle, der køber en ny elbil, siger hun.

Lærke Flader mener, at der i en rum tid endnu vil være behov for at give elbilerne bedre vilkår end de fossildrevne biler, hvis de skal have en chance for at slå igennem for alvor.

- Der er fortsat lang vej til, at elbilerne opnår samme skalafordele, som de fossildrevne biler har, siger hun.

Sidste år blev der indregistreret 4302 elbiler. Særligt i november og december, hvor det stod klart, at afgiftsfritagelsen ville blive droppet fra nytår, voksede salget markant.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen