Berlingske Business

DONGs USA-indtog kan blot være startskuddet

Helveg vil firedoble vindmøller på havet Dong sælger andel i
Foto:

Tirsdag annoncerede DONG Energy, at man har overtaget rettighederne til en enorm amerikansk vindpark. Man ser også på muligheder andre steder.

Danske DONG Energy har købt rettighederne til et 1.000 megawatt (MW) stort havvindmølleprojekt ud for USAs østkyst og tager dermed for første gang skridtet ud af Europa. Men det er næppe sidste gang.

DONG Energys direktør for vinddivisionen, Samuel Leupold, siger til Berlingske, at man undersøger en række globale muligheder.

»Vores beslutning om at gå ind i USA er baseret på langstrakte observationer af det amerikanske marked, og vi begrænser ikke vores observationer til USA. Vi kigger naturligvis også på offshoremuligheder på en bredere geografisk skala,« siger Samuel Leupold, der flere gange understreger DONGs ambition om fortsat at være markedsleder på havvind.

Dong sælger andel i stor havmøllepark i Tyskland

»Vi vil gerne følge industrien, og hvis teknologien er ved at blive en global teknologi, vil vi helt sikkert overveje at forfølge mulighederne globalt, hvis vi fortsat skal være markedsleder i denne industri.«

DONG har allerede verdens største pipeline af havvindmølleprojekter frem mod 2020, hvor man forventer at have en samlet installeret kapacitet på 6.500 MW. Disse projekter vil udelukkende være i Nordeuropa, for i modsætning til landvind har USA aldrig rigtig fået sit marked for havvindmøller i gang.

»Hele den lokale forsyningskæde i USA er overhovedet ikke udviklet, og for at sætte skub i udviklingen er der brug for erfarne kræfter som DONG. Hvis man gambler med nogle af de første projekter, er der fare for, at den politiske opbakning til offshorevind forsvinder,« siger seniorkonsulent hos Make Consulting, Michael Guldbrandtsen, der bakkes op af Feng Shao fra FTI Consult. Han mener, at DONGs aftale har potentiale til at ændre vindmarkedet i USA.

»Dette vil helt sikkert ændre synet på havvind i USA. Det ville det måske ikke, hvis det var en hvem som helst anden, men DONG har en kæmpemæssig erfaring. Og så har amerikanerne en mentalitet, der siger, at hvis europæerne kan, så kan amerikanerne også,« siger Feng Shao.

En plads ved bordet

Endnu er der ikke taget nogen endelig investeringsbeslutning fra DONG om projektet i USA, og Samuel Leupold vil nødig påtage ansvaret for fremtidens amerikanske havvindmøller. Men han vil dog gerne forklare rationalet bag at gå ind i det amerikanske marked på nuværende tidspunkt.

Danmark overså milliardgevinst ved Dong-salg

»Efter vores mening der er et vindue på et til to år, hvor man skal lave rammearbejdet til havvindmøller, og vi føler, det er vigtigt, at vi er en del af dette. Vi kan bidrage med vores erfaring fra Europa, være en troværdig medspiller og udpege »do’s and don’ts«, når beslutningerne skal tages. Og for at blive inviteret ind er det vigtigt, at vi sender et klart signal om, at vi er seriøse om vores interesse i USA,« siger Samuel Leupold.

Dansk aktivitet inden for amerikansk vindenergi er langtfra noget nyt. Vestas har i årtier haft store forretninger på den anden side af Atlanten og har flere gange været ved at brække nakken på de ustabile amerikanske støttesystemer. Samuel Leupold erkender da også, at håndteringen af usikkerheden har topprioritet.

GS

»Det første, vi skal gøre, er at adressere usikkerheden, som bestemt er der. Men lad mig understrege, at der også i Europa er uklarhed om støtte til al slags vedvarende energi efter 2020, og vi har lært at bevæge os fremad på trods af usikkerheden.«

Der er endnu ikke truffet endelig investeringsbeslutning om det amerikanske projekt. Skulle det ske, vil projektet højst sansynligt ikke blive opført før 2020.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen