Berlingske Business

DONGs olieben skærer i efterforskning og konsulenter

DE
Foto:

På trods af olieprisfald præsterer DONGs olie- og gasafdeling meget pænt. Det skyldes især besparelser, der først og fremmest har ramt selskabets efterforskning og de eksterne konsulenter, forklarer finansdirektør.

På side 12 i DONGs nyligt aflagte kvartalsregnskab står to tal, der giver de fleste i oliebranchen ondt i maven. De to tal er 108 og 54. Det ene er olieprisen i første kvartal 2014, det andet er olieprisen i første kvartal 2015.

På trods af den voldsomme prishalvering klarede DONGs olie- og gasdivision sig på linje med samme periode året inden. Det skyldes ikke mindst, at DONG har formået at tilpasse sine omkostninger på olieområdet, forklarer finansdirektør Marianne Wiinholt.

»Vi har funder besparelserne på to områder. Det ene er efterforskning. Vi borer nogle færre huller og bruger færre penge inden for det område,« siger hun, »På det andet område - indkøb - genforhandler vi mange af vores indkøbskontrakter for at få vores indkøb ned på et lavere niveau. Desuden er medarbejderne en blanding af eksterne og interne, og det er klart, at et af de første steder, man skærer, er på konsulenterne.«

DONG har gennem flere runder nedbemandet i koncernen og i november meldte man ud, at olie- og gasdivision skulle mindskes med 40-45 ansatte. Men den nedbemanding afspejles ikke i regnskaberne, hvor antallet af ansatte ligger nogenlunde stabilt.

»Vi afskediger medarbejdere, men vi insourcer også nogle konsulenter, for det er billigere at have egne medarbejdere i stedet for at have konsulenter. Vi er en vækstforretning, og vi har flere projekter, som snart kommer i drift, så det vil sige, at vi gearer op til at varetage en større forretning,« siger Marianne Wiinholt.

Koncernregnskabet for DONG var overordnet en noget kedelig affære. Og det egentlig sådan, at DONGs finansdirektør helst vil have det.

»Vi kan godt lide kedelige regnskaber, som leverer det, vi regnede med,« siger Marianne Wiinholt, der overordnet er positiv over for det nyligt aflagte regnskab, men hun regner dog ikke med, at man kan overgå sin forventninger i næste kvartal:

»Vi håber på det bedste, men jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke tror, vi kan levere det samme Q2 som sidste år. Der havde vi også en væsentlig frasalgsgevinst, og det forventer vi ikke i år, så forventningen er helt klart, at vi kommer svagere ud i andet kvartal,« siger hun.

DONG fastholder i øvrigt sine forventninger og regner med, at driftsindtjeningen for hele 2015 lander på 15,5-17,5 milliarder kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen