Berlingske Business

Dong slået af Statoil i vindauktion i USA

Dong får mindre overskud i andet kvartal
ARKIVFOTO 2013 af DONG vindmølle Foto:

Dong Energy blev slået af Statoil i en auktion, der sikrer oliegiganten retten til at undersøge og potentielt opføre en havvindmøllepark ud for den amerikanske delstat New York.

Det vindende bud fra Statoil lød på 42,5 mio. dollar, svarende til 302 mio. kr., og omfatter et havområde på 321 km2, hvor der potentielt kan opsættes mere end 1 gigawatt vindenergi.

Det fremgår af en meddelelse fra Statoil.

31BUSPix-Henrik-Poulsen-193.jpg

Sejren kom i hus efter en akution, der omfattede 33 runder af bud, hvilket ifølge Recharge News er amerikanske industrirekord.

Prisen havnede på grund af den store budinteresse derfor også langt over de 8,7 mio. dollar, som US Wind betalte for en offshorevindzone ud for Marylands kyst i 2014.

Den amerikanske myndighed Bureau of Ocean Energy Management (BOEM), som stod for auktionen, havde fastsat en initial budpris på 158.700 dollar.

12BUSAved-re-kraftv-rk-1223.jpg

Udover Statoil og Dong omfattede budkampen også navne som Avangrid Renewables, Innogy US Renewable Projects, New York State Energy Research and Development Authority og tyske wpd.

Statoil har nu et år til at indlevere et såkaldt Site Assessment Plan (SAP) til BOEM indeholdende en beskrivelse af de faciliteter, som det planlægger at installere for at vurdere vindressourcerne i området.

BRITAIN-NORWAY-OIL-EARNINGS-STATOIL

Efter godkendelse af den plan har Statoil fire et halvt år til at indlevere en konstruktions- og driftsplan (COP) til godkendelse, med et detaljeret forslag til konstruktion og drift af vindenergiprojektet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen