Berlingske Business

Dong sælger sin andel i norsk olie- og gasnetværk

DONG energy
DONG Energy Avedøreværk uden for København Foto:

Det danske energiselskab Dong Energy er sammen med oliegiganten Conocophilips blevet enig om at sælge hver sin andel i det norske olienetværk Gassled. Det oplyser en kilde tæt på forhandlingerne til nyhedsbureauet Bloomberg News.

Dong ejer 0,98 pct. af Gassled, mens Conoco har en ejerandel på 1,68 pct. Køber af aktierne er olieselskabet Capeomega. Handlen skal dog først godkendes af myndighederne, oplyser Bloomberg News' kilde, som dog ikke kender til salgsbeløbet.

Gassled består af et vidtforgrenet netværk af rørledninger i Nordsøen, der løber over mere end 8000 kilometer og forbinder olie- og gasfelter ud for Norges kyst til terminaler i Tyskland, Belgien, Frankrig og Storbritannien.

Fire andre ejere af Gassled, der tilsammen ejer 44 pct. af netværket, har sagsøgt den norske regering grundet en reduktion i tarifferne for gas-transport, som selskaberne hævder koster dem 15 mia. norske kr. i indtjening.

Dong og Conoco, der ikke er del af søgsmålet, underskrev deres kontrakt med Capeomega, et olieselskab med støtte fra norske Hitecvision, før en domstol i Oslo kendte til fordel for den norske regering i sagsanlægget mod den. De sagsøgende selskaber, som har investorer såsom Allianz og Abu Dhabis fund i ryggen, har endnu ikke besluttet, om de vil anke kendelsen.

Dong og Conocos salg af deres Gassled-andele kommer på et tidspunkt, hvor olieselskaber forsøger at reducere deres udgifter og at sælge aktiver for at imødegå faldende oliepriser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen