Berlingske Business

DONG sælger en tiendedel af olieforretningen

Trym
Trym-feltet er et af de fem felter, som DONG Energy sælger.

DONG Energy frasælger fem felter fra sin olie og gasforretning, felterne svarer til en tiendedel af DONGs produktion.

Danske DONG Energy frasolgte torsdag aften fem olie- og gasfelter i Norge. Det drejer sig om Trym, Oselvar, Tambar, Tambar Øst og Ula. Salgsprisen er 70,2 mio. dollar eller knap en halv mia. kr. oplyser DONG til Berlingske Business. Køberen er Faroe Petroleum Norge.

»Det er meget tilfredsstillende, at vi har indgået en aftale med Faroe i forhold til disse fem aktiver. Transaktionen er et vigtigt skridt i retning af at optimere vores portefølje af olie- og gasaktiver med fokus på aktiver af høj kvalitet med lave omkostninger,« siger adm. direktør i DONGs olie- og gasforretning, David Cook.

De fem felter er i produktion, og hver dag henter DONG 12.000 tønder olie op af femkløveret. Det svarer dog kun til en tiendedel af produktionen fra olie- og gasporteføljen i DONG.

RB PLUS Sortænder forsinker kystnære havmøller

Olie nedprioriteret

Frasalget af DONGs felter kommer efter nogle meget, meget turbulente år for DONGs olie- og gasforretning. Den meget lave oliepris har slidt på rentabiliteten i forretningen og har kostet store nedskrivninger for DONG. For at fuldgøre elendigheden har DONG også måttet sætte Hejre-feltet, kaldet Nordsøens fremtid, på stand by, fordi leverandøren af olieplatformen har bygget stålkonstruktionen for tungt.

Analytikere og investorer har gennem længere tid sat spørgsmålstegn ved, om DONG fortsat er den rigtige ejer af olie- og gasforretningen, da selskabet altoverskyggende fokus er på udviklingen af havvindmølleparker. DONG iværksatte i efteråret 2015 selv en strategisk gennemgang af olie- og gasforretningen for at afgøre, om den skulle frasælges. DONG var tæt på at frasælge sin olieforretning til Maersk Oil, men prisuenigheder gjorde, at DONG valgte af beholde olien.

Som vindmølleforretningen har vokset sig større, har topchef Henrik Poulsen skåret dybt i investeringsmålene for olie- og gasforretningen, der oprindeligt skulle have 30 pct. af alle investeringskroner i DONG. Dette tal er skrumpet til fem-ti pct, og målet er klart: Olieforretningen skal levere pengestrømme, som skal geninvesteres i vindmølleforretningen.

Pix -  havmølleprojekt

Lillebror køber ind

Faroe Petroleum havde i 2015 en omsætning i underkanten af 1,5 mia. kroner sat op imod DONG olie- og gas’ omsætning på 12 mia. kr. Det er altså lillebror, der køber af storebror, og Faroe Petroleum kan da heller ikke finansiere købet af egen lomme: Selskabet har allerede meddelt, at man vil rejse 533 mio. kr. for at finansiere købet af DONGs felter.

Faroe Petroleum skriver i sit udbudsmateriale, at købet af DONGs aktiver har stor strategisk potentiale for dem, fordi der ligger en skatteposition på 84 mio. dollar. Dette er væsentligt, fordi man i Norge kan trække sine efterforsknings- og udviklingsomkostning fra i skatten på allerede producerende aktiver.

Efter salget er DONG Energy stadig stærkt tilstede i den norske sektor. Frem for alt fordi man stadig sidder på kronjuvelen i den fossile forretning: Gasfeltet Ormen Lange.

jsf

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen