Berlingske Business

DONG sælger del af møllepark for 5,8 milliarder kr.

DE
Foto:

DONG Energy fortsætter sin strategi med at frasælge ejerandele i sine vindmølleparker. Salget bygger på en ny finansieringsstruktur.

Det danske energiselskab DONG Energy har netop meddelt, at man har frasolgt 50 procent af sin tyske havvindmøllepark Gode Wind 1 for 5,8 milliarder kroner.

Køberen er Global Infrastructure Partners, som finansierer den milliardstore pris ved at udstede obligationer til tyske, institutionelle investorer. I spidsen for disse investorer står Talanx, en af Tysklands største forsikringskoncerner.

»Jeg glæder mig over dette partnerskab, og det er med stor fornøjelse, at jeg kan byde GIP velkommen som partner i DONG Energy. Jeg er også meget begejstret over udviklingen af DONG Energy’s førende partnerskabsmodel som gør, at vi nu kan præsentere denne innovative, langsigtede investeringsmulighed i havmøllesektoren for tyske institutionelle investorer,« siger Samuel Leupold, Executive Vice President i DONG Energy Wind Power.

Energi

Med frasalget fortsætter DONG sin hidtidige strategi om at frasælge større andele af sine havvindmølleparker. Tidligere købere har inkluderet pensionskasser, men også Lego-pengetanken Kirkbi samt Oticon Fonden.

At frasalget er et led i DONGs strategi illustreres også af, at det 5,8 milliarder kroner store frasalg ikke ændrer ved energiselskabets forventninger til 2015.

Havvindmølleparken, der kommer til at bestå af 55 Siemens møller, er endnu ikke i drift. Det forventer DONG, at den kommer i 2016.

Chef for partnerskaber i DONG Energy, Martin Neubert, fortæller om det nyeste milliardsalg:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen