Berlingske Business

Dong overhørte Mærsk-advarsler

Dong tjener faktisk stadig penge på olien
ARKIVFOTO. Foto:

Mærsk og Bayerngas advarede Dong mod at investere 4 mia. kr. i en ny platform til oliefeltet Hejre, men Dong Energy overhørte advarslerne, og platformen er indtil videre forsinket og nedskrevet kraftigt.

På trods af, at Mærsk, som leder af Dansk Undergrunds Consortium (DUC), tilbød Dong Energy og partneren Bayerngas at koble Hejre-feltet op til et af DUC's nærliggende felter, insisterede Dong på at investere i en ny platform - en investering på 4 mia. kr. Knap fire år senere er platformen mindst to år forsinket, og Dongs olieforretning er blevet nedskrevet med 16 mia. kr.

Det skriver Børsen.

mærsk

Bayerngas' pressechef, Erik Eriksen, fortæller, at selskabet havde en anden holdning end Dong, men Dong sad på 60 pct. af feltet og kunne gennemtrumfe sin egen løsning.

»Vi havde en anden mening end operatøren«, fortæller han til Børsen.

friis

Hos Dong Energy mener man ikke, at tiden er til at efterrationalisere, og at årsagen til problemet i øvrigt er leverandøren af platformen.

»Beslutningen om at gennemføre Hejre-feltet blev truffet i februar 2012. Siden da har det vist sig, at leverandørerne ikke har været i stand til at levere platformen til den aftalte tid og specifikation«, siger Dongs kommunikationschef Martin Barlebo til Børsen.

Hejre

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen