Berlingske Business

Dong: Nye havmølleparker giver usikre vinde for ejere

RB PLUS Sortænder forsinker kystnære havmøller
Dong-topchef Henrik Poulsen overraskede i sidste uge, da selskabet vandt en auktion på to hollandske havmølleparker. Vinderbuddet var ikke bare overraskende lavt, men vurderes også som skelsættende. Foto:

Havvind anses som guldægget i Dong Energy-forretningen. Derfor var der jubel i Dong-toppen, da selskabet i sidste uge vandt opførelsen af to hollandske havvindmølleparker. Dog hersker der nu tvivl om hvorvidt, det er en sikker sejr for Dong-ejere.

Dong-topchef Henrik Poulsen overraskede i sidste uge, da selskabet vandt en auktion på to hollandske havmølleparker. Vinderbuddet var ikke bare overraskende lavt, men vurderes også som skelsættende.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Pix -  havmølleprojekt

Vinderbuddet svarer til en pris på 0,54 kr. per kWh leveret havvindstrøm. Seks år tilbage, da Dong vandt udbuddet på den store Anholt-Park, lå vinderbuddet på 1,05 kr, per kWh. På daværende tidspunkt satte Dong-ledelsen et mål om at nå en pris på omkring 0,75 kr. per kWh.

Efter Dong sidste år tabte buddet om opførelsen af havvindmølleparken Horns Rev i Nordsøen til Vattenfall med et vinderbud på 0,77 kr. kWh, blev der åbent talt om, at Dong var ved at miste grebet om det attraktive marked.

Billede

Det nu lave vinderbud på de hollandske parker kunne tyde på, at Dong fører an på markedet og holder sine målsætninger. Men en vis skepsis breder sig.

På den ene side spekuleres der i, at Dong-toppen har tryllet med prisen for at holde fast i markedet. På den anden side frygtes det, at der nu lægges an til en priskrig på havvindmøllemarkedet. Uanset om det ene eller andet er tilfældet, vurderes det, at Dongs ellers sikre indtjening på vindforretningen nu går en usikker fremtid i møde.

JHGHJIH

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen