Berlingske Business

DONG lider nederlag i enorm retssag

Elsamsag
Foto:

Sø- og Handelsretten har netop bekræftet, at Elsam, der nu er en del af DONG Energy, misbrugte sin dominerende markedsposition til at manipulere elpriser. Dommen baner vejen for enormt søgsmål på 7,7 mia. kr. DONG overvejer, om man vil anke dommen.

DONG Energy har endnu engang lidt et nederlag i den store Elsam-sag. Konkurrencemyndighederne har ved to instanser fastslået, at Elsam, der nu er en del af DONG, manipulerede elpriser i Vestdanmark mellem 2005 og midten af 2006, og det har Sø- og Handelsretten netop bekræftet.

DONG havde trukket Konkurrencerådet i retten for at få omstødt rådets afgørelse, men Sø- og Handelsretten har dømt til Konkurrencerådets fordel, og dermed står afgørelsen om Elsams markedmanipulation til troende. Kernen i sagen er, at Elsam har brugt sin dominerende markedspositition i Vestdanmark til at presse elpriserne opad.

I en fondsbørsmeddelelse fra DONG erklærer selskabet, at man er uenig i dommen fra Sø- og Handelsretten.

»Vi mener ikke, at Elsam har overtrådt konkurrencereglerne. Vi vil nu nærlæse dommens præmisser og tage endelig stilling til, hvorvidt vi vil anke dommen,« siger Thomas Dalsgaard, koncerndirektør og chef for DONGs kraftværker.

Enhedslisten håber Rigsrevisio

Konkurrencemyndighederne er derimod glade for afgørelse.

»Sø- og Handelsretten har bekræftet, at Elsam - der i dag er en del af DONG Energy – misbrugte sin dominerende stilling ved at kræve urimeligt høje priser. Det er en alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven. Forbrugere og virksomheder har i sidste ende betalt for meget for deres strøm i 2005 og 2006,« siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, i en pressemeddelelse.

Sideløbende med konkurrencesagen har omkring 1.100 sagsøgere lagt sag an mod DONG for at få dækket deres tab som følge af Elsams markedsmanipulation. Søgsmålet var oprindeligt på lidt over 4,4 mia. kr., men med renter er det nu vokset til 7,735 mia. kr.

Domstolene har endnu ikke taget stilling til det enorme søgsmål, men dagens kendelse i Sø- og Handelsretten giver sagsøgerne ret i, at de i en periode har betalt for meget for deres strøm, og dommen kan ikke andet end at fremme de 1.100 Elsamkunders sag.

DONG Energy er dog noget uenige i, hvor meget der potentielt vil være at komme efter i Elsam-sagen. Energiselskabet har kun afsat 298 mio. kr. plus renter i sit regnskab til sagen.

Elsam-sagen er ekstremt kompliceret, og dommen fra Sø- og Handelsretten fylder intet mindre end 504 sider. De snørklede regnemetoder, bunkerne af fagtermer og de ekstremt store spænd mellem DONGs 298 mio. kr. og sagsøgernes 4,4 mia. kr. gør sagen enormt svær at gennemskue for investorer. Det er grunden til, aktien kun falder med beskedne 1,5 pct. i dagens handel, vurderer DONG-analytiker hos Sydbank, Morten Imsgard:

»Hvis DONG bliver kendt skyldige, og de skal betale nogle hundrede mio., så vil investorerene trække på skuldrerne. Men hvis det er mange milliarder, så er det noget andet. De er så langt fra hinanden, som man overhovedet kan komme, usikkerheden er meget stor, og vi er langt fra en endelig afgørelse,« siger Morten Imsgard.

Med dagens dom er det nu tredje gang, at Elsam og DONG lider et nederlag i sagen om markedsmanipulation, og retningen begynder i Morten Imsgard øjne at ligge klar.

»Der tegner sig et billede af, at sagsøgerne har noget at komme efter. Det er en sejr i sig selv, og det bliver rigtig spændende, hvad erstatningskravet ender med at blive,« siger han.

DE

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen