Berlingske Business

DONG kigger videre på USA

HP
Foto:

DONG Energy har de lange briller på og udforsker mulighederne havvindmølleprojekter i USA ud over det projekt, selskabet allerede har i Massachusetts.

»Vi er et nordeuropæisk energiselskab,« sådan har parolen i mange år lydt fra DONG-hovedkontoret i Gentofte. Men efter 2020 kan det ændre sig.

DONG Energy har allerede sikret sig et udviklingsprojekt ud for Massachusetts' kyst i USA på potentielt en gigawatt, men der kan være mere på vej fra USA, afslører topchef Henrik Poulsen på en telekonference efter halvårsregnskabet for 2015:

»Markedet for offshore (i USA, red.) er stadig i sin vugge, men vi mener, det har stort potentiale til fremtidig udvikling. Ud over projektet i Massachusetts fortsætter vi med at overvåge og evaluere potentielle projekter i andre stater langs den amerikanske østkyst,« siger Henrik Poulsen.

HP

Projekterne ligger dog noget ude i fremtiden. I først omgang har DONG fokus på sin portefølje, der strækker sig frem mod 2020. Her skal koncernen efter planen have installeret mindst 6,5 gigawatt havvindkraft. I slutningen af i år har man efter planen nået tre gigawatt.

Markedet for vindenergi i USA er meget udviklet og har i mange år været drivkraften for en række grønne, danske virksomheder. De amerikanske støtteordninger har dog været meget svingende, og endnu er der ikke et støtteregime på plads til havvindmøller.

Siemens

På trods af at amerikanske DONG-vindparker langt fra er givet, har selskabet allerede etableret et kontor i Boston, som man i øjeblikket er i gang med at bemande.

DONG Energy opjusterer trods faldende olie- og gaspriser. Se med her:

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen