Berlingske Business

Dong installerer sidste havmølle i tysk kæmpeprojekt

Dong
Dong Energy kan nu sætte flueben ved det store havmølleprojekt Gode Wind i Tyskland.  (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2015) Foto:

Dong Energy kan nu sætte flueben ved det store havmølleprojekt Gode Wind i Tyskland.

Den sidste af i alt 97 vindmøller blev installeret tidligt torsdag morgen, og dermed er opførelsen af Gode Wind 1 og Gode Wind 2 på i alt 582 megawatt afsluttet efter lidt over et års arbejde.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Dong.

Vindparkerne skal fremover producere strøm nok til at dække elforbruget i 600.000 tyske husstande.

»Gode Wind 1 og 2 er vores andet og tredje projekt i Tyskland. Vores første tyske havmøllepark, Borkum Riffgrund 1, blev indviet sidste år. Jeg er glad for, at vi igen kan bidrage til den grønne omstilling i Tyskland. Med opførelsen af så store projekter opnås der stordriftsfordele, hvilket bidrager til at nedbringe omkostningerne ved havvind,« siger direktør for Dong Energy Trine Borum Bojsen ifølge meddelelsen.

HP

Dong Energy solgte sidste år halvdelen af Gode Wind 1 på 330 megawatt til Global Infrastructure Partners for 5,8 mia. kr. Forinden i 2014 blev halvdelen af Gode Wind 2 solgt fra til et konsortium bestående af fire danske pensionskasser - PKA, Industriens Pension, Lærernes Pension og Lægernes Pensionskasse. Prisen for halvparten var omkring 4,5 mia. kr.

Gode Wind 1 er på 330 megawatt, mens Gode Wind 2 har en kapacitet på 252 megawatt. Siemens har leveret møllerne, der hver har en kapacitet på 6 megawatt.

nasdaq cph

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen