Berlingske Business

DONG har valgt børsbanker

TTA
Thomas Thune Andersen har som formand for DONG netop valgt emissionbanker til den forestående børsnotering. Foto:

Finansministeriet oplyser, at DONG har valgt banker til den forestående børsnotering. Nordea og Danske Bank er blandt de udvalgte.

DONG er et skridt nærmere sin børsnotering og har nu sat navne på de banker, der skal føre energikæmpen mod en børsnotering. Det drejer sig om i alt seks banker, hvor Nordea og Danske Bank også er repræsenteret.

De andre banker er J.P. Morgen, Morgan Stanley, Citi Group og UBS. Dermed er cremen af den internationale finansverden også repræsenteret i børsnoteringen.

Dong-salg: Enhedslisten truer med at vælte Corydon

De tre hovedbanker på børsnoteringen bliver Nordea, J.P Morgen og Morgan Stanley, mens de tre andre banker skal tjene i det næste lag. Desuden er Danske Bank og Nordea valgt som »joint Nordic retail co-ordinator,« hvilket groft sagt vil sige, at de også skal stå for aktiesalg målrettet private.

Det er værd at bemærke, at Goldman Sachs ikke er med som emissionsbank, selvom selskabet er den næststørste investor i DONG. Da serviceselskabet ISS gik på børsen i 2014, var Goldman derimod både delvis ejer og emissionsbank.

10BUSPix-Thomas-DONG.jpg

Børsnoteringen af DONG bliver en af de mest prestigefyldte i Danmark i lang tid og måske nogensinde. Også i europæisk sammenhæng er der tale om en lækkerbisken grundet den store opmærksomhed, der vil være på DONG - men formentlig også på grund af honoraret.

DONG offentliggjorde tidligere på året sin køreplan for børsnotering, hvori man skrev, at man seneste vil være på børsen i starten af 2017, men at man i øvrigt ville forsøge at gøre det så hurtigt som muligt.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen