Berlingske Business

DONG går i rette med Eldrup

AE
Overskrift
Foto:
 

Anders Eldrups "Project Red" havde givet et dårligere resultat for DONG Energy end en kapitaludvidelse. Derfor valgte man at lukke nye aktionærer ind i selskabet, hvilket den tidligere DONG-direktør ser som en ringere løsning.

DONG manglede penge, hvis det benhårde investeringprogram i havvindmøller skulle fortsætte. Så langt er Anders Eldrup enig med DONG, som han blev fyret fra i 2012.

Men på spørgsmålet om pengene skulle komme oppe- eller nedefra, er de to parter uenige. Anders Eldrup har i en såkaldt single fra forlaget Zetland givet udtryk for, at han ikke forstår, hvorfor DONG valgte en kapitaludvidelse i stedet for hans »Project Red«.

Her skulle vinddivisionen udskilles og polstres af de danske pensionskasser. Men den model havde på mange måder været ringere end den meget omtalte kapitaludvidelse, som DONG endte med at gå igenne. Det skriver kommunikationschef i DONG, Martin Barlebo, i en mail til Berlingske:

»Project Red indebar at udskille vind-divisionen som et selvstændigt selskab og at tilføre ny egenkapital til dette selskab. En sådan model ville rent finansieringsteknisk ikke have ført til den samme styrkelse af DONG Energys finansielle fundament og kreditværdighed, som hvis man tilførte egenkapitalen til den samlede DONG Energy-koncern,« skriver Martin Barlebo.

Da Anders Eldrup stadig var direktør i DONG, overvejede han også, om man skulle lave en klassisk kapitaludvidelse. Men han endte med at fravælge det:

»Grunden til, at vi forskede i at tage kapital ind i et datterselskab i DONG og fokuserede på de danske pensionskasser, var, at man forholdsvis hurtigt kunne lave sådan en aftale. De var fortrolige med at investere i havvindmølleparker, så vi kunne copy-paste, hvad vi havde lavet med dem tidligere,« siger Anders Eldrup til Berlingske Business.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen