Berlingske Business

DONG-chef: Vi ser frem til undersøgelse

HP
Henrik Poulsen, adm. direktør i DONG Energy, glæder sig over, at Rigsrevisionen nu skal belyse kapitaludvidelsen i DONG Energy og den rolle, han selv spillede. Foto:

Topchef i DONG Energy, Henrik Poulsen, skal have gransket incitamentsprogrammet, som han blev tildelt i forbindelse med kapitaludvidelsen i energiselskabet. DONG-topchefen glæder sig over Rigsrevisionens kommende undersøgelse.

Rigsrevisionen skal i gang med at granske den stærkt omtalte kapitaludvidelse i DONG Energy. Men det er ikke kun Finansministeriet og energiselskabets gøren og laden, der skal undersøges, det skal DONG-ledelsen rolle også - heriblandt topchef Henrik Poulsen.

DONG-direktøren fik i forbindelse med kapitaludvidelsen i DONG et incitamentsprogram, der var afhængig af værditilvæksten med udgangspunkt i værdi ved kapitaludvidelsen. Kritikere mener, at Poulsen havde en personlig interesse i at DONG blev solgt så billigt som muligt, da hans potentielle gevinst dermed ville være støre - anklager, som Henrik Poulsen selv har kaldt »konspiratotiske«.

Ikke desto mindre skal Rigsrevisionen nu undersøge DONG-ledelsens rolle i kapitaludvidelsen og kigge på de omtalte incitamentsstrukturer. Til det skriver Henrik Poulsen i et mail-svar:

»Vi har igennem hele forløbet beredvilligt svaret på de spørgsmål, der er blevet stillet til DONG Energy i forbindelse med kapitaludvidelsen og børsnoteringen. Vi ser frem til, at en undersøgelse fra Rigsrevisionen kan belyse fakta og aflive de myter og misforståelser, som har været fremført i den offentlige debat.«

Der er endnu ikke sat dato på, hvornår Rigsrevisionens undersøgelse skal forelæge.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen