Berlingske Business

DONG-boss scorer 16 mio. på notering

DONG
Pressemøde hos DONG i Gentofte omkring deres børsnotering. Direktør Henrik Poulsen interviewes (Foto: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix 2016) Foto:

Både direktøren og finansdirektøren i DONG får en stor portion aktier i forbindelse med børsnoteringen. For begges vedkommende bliver disse aktier formentlig mere end 10 mio. kr. værd.

Topchef i DONG Energy, Henrik Poulsen, står til en aktiegevinst på omkring 16 mio. kr., når DONG om 14 dage går på børsen.

Den 48-årige direktør købte i forbindelse med kapitaludvidelsen i DONG aktier for 6,5 mio. kr. Og det gav ham adgang til et ledelsesaktieprogram, som han nu høster frugterne af. Udover den betragtelige kursstigning på den oprindelige investering, får Poulsen ekstra aktier svarende til 125% af de aktier, han oprindeligt købte.

For Henrik Poulsen udgør det 72.500 aktier, som han får ved børsnoteringen, og hvis DONG lander i midten af det udmeldte prisinterval på mellem 83 og 106 mia. kr., så vil de ekstra aktier være 16,4 mio. kroner værd. Det fremgår af DONGs netop udsendte prospekt.

DONGol

Det ser også ganske godt ud for finansdirektør Marianne Wiinholt, der købte aktier i DONG for fire mio. kr. på samme tidspunkt som Henrik Poulsen. DONGs finansdirektørs nytildelte aktier i forbindelse med noteringen får formentlig en værdi på 10,6 mio. kr.

Det ganske gunstige aktieprogram og de tocifrede milliongevinster indikerer, at DONG Energy har klaret sig fænomenalt godt i forhold til sine konkurrenter i Europa, og at aktiekursen for alle aktionærer i øvrigt har udviklet sig meget gunstigt.

DONG

Henrik Poulsen har tidligere prøvet at blive forgyldt på børsen. Det skete, da kapitalfondene bag telekoncernen TDC genintroducerede selskabet på børsen. I den forbindelse tjente den nuværende DONG-topchef over 100 mio. kroner.

25BUSRB-PLUS-Dong-Fyret-dir.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen