Berlingske Business
17:42

Det gældfrie Rockwool kigger på mulige opkøb

JB
Foto:

Fire år efter Rockwool lavede to store opkøb i Tyskland og USA er koncernen igen gældfri, og topchef Jens Birgersson ser igen efter opkøb. Successen har dog indtil videre manglet i opkøbsjagten, der ikke må gå ud over virksomhedens kultur, fortæller topchefen.

Rockwool er klar til fase to. I 2015 lancerede topchef Jens Birgersson et tilpasningsprogram, der skulle trække fokus tilbage på Rockwools bundlinje efter flere år med fokus på omsætningsvækst. Programmet skulle egentlig løbe hele vejen gennem 2017, men tiltagene, der blandt andet kostede 500 Rockwool-ansatte jobbet, har virket så godt, at Rockwool nu er klar til en ny fase i selskabets knap 80-årige historie.

Rockwool har allerede annonceret, at man vil bygge tre fabrikker i Rumænien, USA og i Sverige, men Jens Birgersson er også lun på at lave opkøb, fortæller han til Berlingske Business.

»Jeg ser nogle muligheder. Og der er nogle, som jeg gerne vil lave, men vi har ikke haft succes ind til videre,« siger topchefen, der helst ikke vil sætte dato på, hvornår et muligt opkøb kan finde sted.

»Det er sådan her: Jeg har lavet nok overtagelser til at vide, at man ikke skal basere sin succes på det. Vi har en fantastisk, organisk model, og vi har en kultur i selskabet, som er meget værdifuld, for folk er dedikerede til produktet. Vi behøver ikke opkøb, men naturligvis er vores pengestrømme en meget effektiv måde at vokse på, hvis vi kan finde de rigtige mål, så vi arbejder på det. Det er en del af strategien. Men jeg er ikke i stand til at love, at vi faktisk vil lukke noget eller købe noget i de næste 2-3 år.«

Rockwool var ganske aktiv inden for opkøb under Jens Birgerssons forhænger, Eelco van Heel, hvor man blandt andet lavede to større opkøb i 2013 i form af BASF Wall Systems og Chicago Metallic.

Sidstnævnte ligger, som navnet antyder, i USA, som er Rockwool primære vækstmarked. Efter COP21 talte Jens Birgersson og Rockwool meget om mulighederne i den øgede klimabevidsthed i verden, men sidenhen har USA fået en præsident, der mener, at klimaforandringerne er opfundet af kineserne.

Donald Trump er også en eksponent for den nye bølge af nationalisme og protektionisme, der er skyllet ind over flere lande blandt andet med Brexit til følge. Jens Birgersson tager dog de nye protektionistiske strømninger med ro:

»Det smukke ved vores teknologi er, at vi har global teknologi og skala, men stenuld er et produkt, der fylder meget, så stenuld produceres på en fabrik, der ligger i markedet, hvor stenulden bliver solgt. Hvis protektionismen får hele verdensøkonomien til at gå sydover, så bliver vi også ramt, men jeg vil også sige, at vi skaber lokale jobs og er en lokal forretning, så vi er meget mindre ramt en mange eksportselskaber,« siger Jens Birgersson.

Rockwool havde i 2016 en omsætning på 2,2 mia. euro og et overskud på 166 mio. euro.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen