Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

»Det er tankevækkende, når de tre operatører trækker sig inden for et år, men vi skal ikke være bekymrede«

Hess
Syd Arne, Hess' eneste felt i Danmark, skal snart sælges. Foto:

Først DONG og siden Maersk Oil. Nu gør amerikanske Hess klar til at afhænde sine aktiviteter i Danmark, hvilket først og fremmest vil sige det store Syd Arne-felt. Dermed har Nordsøens tre største operatører inden for kort tid vendt den danske nordsø ryggen.

Endnu en af de helt store spillere i den danske Nordsø har besluttet sig for at sælge ud af sine olie- og gasfelter. Det er amerikanske Hess, som vil sælge sin danske forretning i løbet af 2018, hvilket vil være sidste skridt i en gennemgribende omkalfatring af den danske olie- og gassektor på bare ét år.

DONG har allerede overdraget sin olie- og gasforretning til britisk-schweiziske Ineos, Maersk Oil er ved at blive overtaget af Total, og tirsdag annoncerede amerikanske Hess, at man har solgt en række felter i Norge og samtidigt indledt en proces for at sælge sin danske forretning.

»Vi har gjort en verdensklasse opdagelse i Guyana, som vi planlægger at producere fra i 2020, og for os er det et spørgsmål om allokering af kapital til områder, hvor vi kan se klar vækst, og det er årsagen til salget af aktiver i Norge og beslutningen i Danmark,« siger talsmand for Hess, Robert Young, til Berlingske.

Mærsk og DONG solgte ud af olien for at fokusere konglomeraterne på henholdsvis shipping og grøn energi, mens Hess dog sælger, fordi andre investeringer er mere attraktive. Det er dog ikke det samme, som at Nordsøen er uattraktiv.

»Nej, det mener jeg ikke, man kan sige. I et lavprismiljø må vi allokere kapitalen til vores bedst og mest profitable aktiver, og for os er det i Guyana, men for andre selskaber – som Aker BP der købte de norske felter – kan Nordsøen passe godt til deres vækstplaner,« siger Robert Young, »Forskellige selskaber har forskellige prioriteter, og vores prioritet er at finansiere vores verdensklassemuligheder i Guyana, og for et selskab af vores størrelse skal pengene have retning.«

Ingen alarm
Adm. direktør i brancheforeningen Olie Gas Danmark, Martin Næsby, mener dog ikke, at man skal være bekymret over, at de tre hovedoperatører potentielt alle bliver skiftet ud i løbet af ét år.

»Jeg tror, det er et tilfældigt sammenfald. Danmark har ret få spillere, så det er selvfølgelig usædvanligt, at tre operatører vil sælge inden for et år, men det er ikke spor usædvanligt i olie- og gassektoren generelt, at selskaberne handler aktiver mellem hinanden, så jeg ser det som et tilfældigt sammenfald,« siger Martin Næsby.

Oliehistoriker og forfatter til en nylig bog om Maersk Oil, Morten Hahn Pedersen, ser heller ingen grund til alarm.

»Det er tankevækkende, når de tre operatører alle sammen trækker sig inden for et år, men jeg tror ikke, vi skal være bekymrede. Det vigtigste er, at infrastrukturen bibeholdes, og basalt set er jeg optimistisk på Nordsøens vegne,« siger han. 

Ventetid hos leverandører

For den danske statskasse kommer det formentlig ikke til at betyde noget, men for de mange underleverandører, er det en opbrudstid. Berlingske Business har talt med flere underleverandører gennem den seneste tid, og selvom nogle er urolige over de mange skift i Nordsøen, så er flertallet positive. En stemning, som Martin Næsby også kan genkende.

»Stemningen er positivt afventende. Der er flere forskellige ting, som man har noteret sig. Man har fået en afklaring omkring Tyra, vi har fået en Nordsø-strategi, som er faldet på plads, og så har man noteret sig, at verdens fjerdestørste olieselskab ser potentiale i Danmark. Så summen er, at vi kan spore nogen optimisme,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen