Berlingske Business

Deloitte: Solceller koster nu det samme som landvind

FRANCE-ENERGY/
Foto:

En analyse fra revisionshuset Deloitte viser, at prisen på solcelleparker nu ligger på niveau med vindmøller på land.

Overalt i verden er der de senere år blevet skudt milliarder og atter milliarder i vedvarende energi. Energiselskaber og investorer har leveret deres portion af investeringskronerne, men offentlige kasser fra Seattle til Kiev har også postet ufattelige mængder subsidiering i energiomstillingen.

Prisen på solceller falder voldsomt

Den vedvarende energi har nemlig været væsentligt dyre end den konventionelt fremstillede energi på for eksempel kul og gas. Prisen på specielt vindmøller er dog falder på betragteligt, og nu har revisions- og konsulenthuset Deloitte publiceret en rapport, der viser, at tendensen går samme vej for solceller.

»Der har været et betydeligt fald i prisen på en megawatt i installerede solcelleparker, og det nuværende niveau ser ud til at være endnu lavere end gennemsnittet i 2014 og 2015. Det store fald i prisen skyldes primært, at projektomkostningerne er faldet markant,« siger Troels Ellemose Lorentzen, der er ansvarlig for Deloittes rådgivning i finansielle analysemodeller.

Højeste alarmberedskab op til næste uges solformørkelse

Dermed bekræfter Deloittes rapport flere andre udgivelser, der gennem et stykke tid har tegnet det samme billede: Solceller bliver billigere og billigere.

Deloitte vurderer, at prisen for solcelleparker nu er helt nede på prisen for landvind. Netop denne energiform er af Energistyrelsen vurderet til at være den billigste.

Kritikkere er disse priser påger, at der fra et samfundsøkonomisk perspektiv ikke tages højde for kapacitetsudfordringerne. Det er nemlig ikke altid, at sol og vind henholdsvis skinner og blæser, og derfor er der brug for tilsvarende flere solcelleranlæg og vindmøller for at imødekomme energiefterspørgslen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen