Berlingske Business

Dansker i spidsen for børsnoteret Vestas-konkurrent

Tyske Nordex vinker farvel til selskabets CEO Dr. Jürgen Zeschky, og det betyder, at en dansker indtager posten i den børsnoterede vindmølleproducent.

Lars Bondo Krogsgaard, der er uddannet jurist og har en fortid hos blandt andre Siemens Wind Power og Dong Energy, er ny mand på topposten, skriver Nordex i en meddelelse.

Krogsgaard har siden 2010 arbejdet for Nordex, hvor han har været en del af koncerndirektionen og dermed også med til at forme Nordex' forretning.

Den adskiller sig en smule fra konkurrenternes, da den mindre tyske mølleproducent har valgt at fokusere på mindre projekter i mindre markeder, hvor Nordex til gengæld kan tilbyde kunderne en færdig vindmøllepark i stedet for bare vindmøller.

- Krogsgaard (...) har været afgørende for Nordex' forretningssucess i de seneste år og har en lang historik i vindmølleindustrien, skriver Nordex.

Vestas i modvind

Her lyder det videre, at det er afgående CEO Jürgen Zeschky, der har informeret bestyrelsen om, at han vil forlade selskabet "på grund af personlige omstændigheder". Det sker allerede ved udgangen af maj.

Nordex har løftet omsætning og indtjening i de seneste par år og solgte vindmøller for i alt 1735 mio. euro i 2014, men nogen guldforretning er det ikke. Godt nok landede selskabet et nettooverskud på 39 mio. euro, men driftsmarginen var på beskedne 4,5 pct.

Til sammenligning forventer Vestas at nå en driftsmargin på 8,5 pct. i 2015.

Vestas

Lars Bondo Krogsgaard har da også tidligere givet udtryk for, at det er vanskeligt at være helt begejstret for Nordex' fremgang, når indtjeningsgraden ikke er højere.

- Det er jo en mærkelig verden, vi lever i, når vi skal være glade for en EBIT-margin på 4,5 procent. Det skal vi bare gøre bedre, og det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at vores investorer også synes det, sagde Krogsgaard til EnergiWatch, da selskabet aflagde sit regnskab for andet kvartal 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen